عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
246: امام عليه السلام (در ترغيب به انفاق) فرموده است‏:
 
(1) اى فرزند آدم! تو خود وصى خويش باش، و (پيش از مرگ) از مال و دارایی ات بده آنچه را كه مى ‏خواهى كه پس از (مردن) تو بدهند (زيرا تو از هر كس به خود دلسوزترى).
 
 
247: امام عليه السلام (در نكوهش تندخویى) فرموده است‏:
 
(1) تندخويى نوعى از ديوانگى است، زيرا تندخو (پس از آرامش از تندى كه كرده) پشيمان می شود (همان طور كه ديوانه چون بهبودى يافت از آنچه كرده پشيمان مى ‏گردد) پس اگر پشيمان نشود ديوانگى او پا بر جا است.
 
 
248: امام عليه السلام (در سود رشك نبردن) فرموده است‏:
 
(1) درستى تن از كمى رشك بردن است (زيرا غم و اندوه بيمارى آرد، و رشكبر به اندوه بسيار گرفتار و از تندرستى بى ‏بهره است).
 
 
249: امام عليه السلام به كميل ابن زياد نخعى (از نيكان اصحاب خود، در باره سود دل به دست آوردن) فرموده است‏:
 
(1) اى كميل! خويشان خود را وادار كه روز بروند پى تحصيل خوهاى نيكو، و شب بروند پى حاجت و درخواست کسی که در خواب است (براى برآوردن درخواست ها بروند اگر چه درخواست كنندگان خواب باشند)
 
(2) سوگند به کسی که شنوايى او آوازها و فريادها را احاطه نموده، نيست کسی که دلى را شاد و خرم گرداند مگر آنكه خداوند عوض آن شادى و خرمى برايش لطف و مهربانى (خوشى معنوى كه بر اثر انجام كار نيك به شخص رو مى‏ آورد) بيافريند كه هرگاه اندوهى به او برسد آن مهربانى به سمت آن اندوه مانند آب در نشيب روان گردد تا مصيبت را از او دور سازد چنان كه شتر غريب را دور مى ‏نمايند (شتردار، شتر غريب را از گله شتر خود يا از آبشخور آنها دور مى‏ گرداند).
 
 
250: امام عليه السلام (در ترغيب به بخشش در راه خدا) فرموده است‏:
 
(1) هرگاه تنگدست شديد، به صدقه دادن (به مستمندان) با خدا سودا كنيد (هر اندازه مى ‏توانيد در راه او انفاق نمایيد كه صدقه وسيله توانگر شدن است چنان كه جلوگير از بلاها و گرفتاری ها و پيشامدها است).
 
ترجمه و شرح نهج البلاغه (فیض الاسلام)
موارد مرتبط حکمت ها: 466 تا 472 حکمت ها: 461 تا 465 حکمت ها: 456 تا 460 حکمت ها: 451 تا 455 حکمت ها: 446 تا 450 حکمت ها: 441 تا 445 حکمت ها: 436 تا 440 حکمت ها: 431 تا 435 حکمت ها: 426 تا 430 حکمت ها: 421 تا 425