86: امام عليه السلام (درباره رسيدن به سعادت) فرموده است:
(1) هر كه آنچه را بين او و بين خدا است درست كند (به دستور خدا عمل نمايد) خدا آنچه را بين او و بين مردم است درست كند (او را از گرفتاری ها رهایى دهد)
(2) و هر كه كار آخرتش را درست كند (كارى انجام دهد كه از عذاب رستخيز برهد و همه كوشش را در امر دنيا بكار نبرد) خدا كار دنياى او را درست نمايد (او را در امر زندگى سرگردان نكند، چنان كه در قرآن كريم س 65 ى 2 مى فرمايد: و من يتق الله يجعل له مخرجا (ى 3) و يرزقه من حيث لا يحتسب؛ يعنى هر كه از خدا ترسيده پرهيزكار شود خدا راه بيرون شدن «از گرفتاری ها» را بر او مى گشايد، و از جایی كه گمان نبرد به او روزى عطا فرمايد)
(3) و هر كه را از جانب خود پند دهنده اى باشد (با انديشه نفس را از معاصى باز داشته و از عذاب دوزخ بترساند) از جانب خدا او را نگهبانى خواهد بود (كه او را از هر بلا و سختى حفظ مى نمايد).
87: امام عليه السلام (درباره روش تبليغ) فرموده است:
(1) داناى فهميده و زيرك كسى است كه مردم را از رحمت و آمرزش خدا مأيوس نكند، و ايشان را از آسايش و خوشى از جانب خدا نوميد نسازد، و آنها را از مكر و كيفر خدا ايمن و آسوده ننمايد.
88: امام عليه السلام (در نكوهش علم بى عمل) فرموده است:
(1) بى قدرترين دانش دانشى است كه بر زبان جا گرفته است (دانایى است كه شخص به آن رفتار نكند) و برترين علم علمى است كه در همه اندام هويدا باشد (دانایى است كه شخص به آن رفتار نمايد، و چنين علمى در آخرت سود دارد).
89: امام عليه السلام (درباره به ستوه نيامدن از علم و دانش) فرموده است:
(1) اين دل ها (از فكر و انديشه در يك موضوع) به ستوه آمده خسته می شوند (به جهت يكنواخت بودن اجزاء آن با يكديگر) چنان كه بدن ها و تن ها (از خوردن يك خورش و كار يك رنگ انجام دادن) به ستوه آمده خسته می شوند، پس براى (رفع خستگى) آن دل ها حكمت ها و دانش هاى تازه و شگفت آور (كه به آنها لذت و خوشى مى برند مانند سخنان گوناگون پيشوايان دين و دانشمندان) را بطلبيد (تا در كسب حكمت و به دست آوردن دانش كوشش داشته خسته نشويد).
90: امام عليه السلام (درباره پناه بردن از فتنه به خدا) فرموده است:
(1) نبايد يكى از شما بگويد خدايا از فتنه و آزمايش به تو پناه مى برم، زيرا كسى نيست كه گرفتار فتنه نباشد، ولى کسی که پناه مى برد بايد از فتنه هاى گمراه كننده (از راه حق) پناه ببرد، چون خداوند سبحان (در قرآن كريم س 8 ى 28) مى فرمايد: و اعلموا أنما أموالكم و أولادكم فتنة؛ يعنى بدانيد دارایی ها و فرزندان شما فتنه هستند،
(2) و معنى اين فرمايش اينست كه خداوند سبحان آنان را به دارایی ها و فرزندان آزمايش مى نمايد تا آنكه خشمگين از روزى و راضى به بهره خود هويدا گردد و اگر چه خداوند سبحان از خود آنها به آنها داناتر است، ولى آزمايش براى آنست كه كردارهايى كه شايسته پاداش و كيفر است (به خود ايشان) آشكار گردد، زيرا برخى از ايشان فرزندان پسر را دوست دارند و از دختر برنجند، و بعضى از آنها بسيار نمودن مال و دارایى را دوست داشته و از كم شدن آن برنجند (سيد رضى عليه الرحمة فرمايد:) اين فرمايش از جمله سخنان شگفتى است كه از آن حضرت در تفسير (و بيان آيه شريفه) شنيده شده است.
ترجمه و شرح نهج البلاغه (فیض الاسلام)