عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18323-9043     

حضرت فاطمه (عليها السلام) و روايات ديدار سلمان

استفتاء:

در برخى از منابع حديثى، رواياتى هست كه از اشتياق حضرت فاطمه (عليها السلام) براى ديدار سلمان يا برخى از چهره هاى وزين و بافضيلت در صدر اسلام سخن مى گويد، و من به عنوان يك شيعه، اين ها را نمى پذيرم، جز آن كه عالم و فقيهى بزرگ برايم شرح دهد.

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ من در سخنان همه علماى شيعه و بسيارى از دانشمندان اهل سنّت پژوهش نمودم و دريافتم كه سرمايه و موادّ اصلى دنياى وجود حضرت فاطمه (عليها السلام) از بهشت پرطراوت و زيباى خدا و از برترين ميوه ها و درختان آن است، و روح ارجمند آن بانوى بزرگ نيز كه از سوى خداى حكيم متناسب با اين جسم مبارك برگزيده شده، از رازها و اسرار الهى است كه ما حقيقت آن را نمى شناسيم. تنها چيزى كه ما در اين مورد درمى يابيم، همان چيزى است كه به وسيله روايات اسلامى رسيده، و بيانگر آن است كه روح تابناك حضرت فاطمه (عليها السلام) از فروغ عظمت و شكوه خدا آفريده شده است، و به همين جهت پيامبر خدا فرمود: «فاطِمَةُ حَوْراءٌ إنْسِيَّةٌ...» (1) حضرت فاطمه (عليها السلام) حوريه اى است در سيماى انسان; بنابراين رواياتِ مورد نظر و پرسش، به باور من از مجعولات است. والله العالم.

--------------------------------------------------------------------

1- اين روايت با اندك تفاوت به اين صورت نيز آمده است كه پيامبر مى فرمود: «اِبْنَتى فاطِمَةٌ حَوْراءٌ آدَميَّةٌ!» دخترم، حضرت فاطمه، حوريه اى است در سيماى آدميان. الصّواعق المحرقة/ ص 96; أسعاف الرّاغبين/ ص 173.

موارد مرتبط فرمان خدا به ازدواج حضرت زهرا (عليها السلام) مُصحف حضرت زهرا (عليها السلام)؛ وحى خداوند بر ايشان است فضیلت دعای حضرت زهرا (علیها السلام) حکم منکر عصمت حضرت زهرا (علیها السلام) و بتول بودن آن حضرت جواز شفا خواستن از حضرت فاطمه(عليها السلام) آیا می توان دعاى مخصوص حضرت زهرا (س) را در قنوت نماز خواند؟ آیا در اذان، شهادت به مقام سيادت و سرورى حضرت زهرا (س) جایز است؟ استغاثه به حضرت زهرا (س) یکی از برترين اعمال در آخرين ساعت روز جمعه. برای طلب سلامت و عافيت‏ نماز استغاثه به حضرت زهرا (س) تجربه شده است. حضرت فاطمه زهرا (عليها السلام) تنها دختر پيامبر.
نظر شما :
captcha