عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18323-9045     

فرمان خدا به ازدواج حضرت زهرا (عليها السلام)

استفتاء:

ازدواج حضرت فاطمه (عليها السلام) با اميرمؤمنان (عليه السلام) برابر خواست و فرمان خدا بود، زيرا ازدواج نور با نور بود، آيا ازدواج مردم عادى نيز به تقدير و قضاى الهى انجام مى پذيرد و كار ازدواج در حقيقت به دست خداست و اختيار انديشه و تصميم و انتخاب رايج زن و مرد، اختيارى ظاهرى و پندارى است يا انتخاب و اختيارى واقعى است و آنان تصميم ساز و تصميم گيرنده اند؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ در اين حقيقت، همه سرنوشت مشتركى دارند كه از كران تا كران هستى، هر چيز و هر كارى برابر فرمان تكوينى و اندازه گيرى خدا، يا «قضا و قدر الهى» - كه نفى كننده اختيار انسان نيست - صورت مى گيرد، امّا ظاهر روايات بيانگر آن است كه ازدواج اين دو نور پرفروغ رسالت و امامت، با فرمان خدا به پيامبرش انجام پذيرفت؛ وگرنه فرمان استحبابى ازدواج كه جهان شمول است براى همه آمده است. روشن است كه ازدواج در شرايط عادى براى انسان، مستحب مؤكد است، امّا انجام ازدواج برابر فرمان تكوينى و اندازه گيرى خدا، يا «قضا و قدر الهى» چنان نيست كه از انسان سلب اراده و اختيار نمايد و او را مجبور به آن سازد. بهترين دليل اين سخن، نداى وجدان هر انسان و تلاش هر فرد و خانواده اى براى گزينش بهتر در اين مورد است.

موارد مرتبط مُصحف حضرت زهرا (عليها السلام)؛ وحى خداوند بر ايشان است حضرت فاطمه (عليها السلام) و روايات ديدار سلمان فضیلت دعای حضرت زهرا (علیها السلام) حکم منکر عصمت حضرت زهرا (علیها السلام) و بتول بودن آن حضرت جواز شفا خواستن از حضرت فاطمه(عليها السلام) آیا می توان دعاى مخصوص حضرت زهرا (س) را در قنوت نماز خواند؟ آیا در اذان، شهادت به مقام سيادت و سرورى حضرت زهرا (س) جایز است؟ استغاثه به حضرت زهرا (س) یکی از برترين اعمال در آخرين ساعت روز جمعه. برای طلب سلامت و عافيت‏ نماز استغاثه به حضرت زهرا (س) تجربه شده است. حضرت فاطمه زهرا (عليها السلام) تنها دختر پيامبر.
نظر شما :
captcha