عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18323-1924     

منظور از گفته حضرت موسى (ع) در آيه «رَبِّ إِنِّى ظَلَمْتُ نَفْسِى فَاغْفِرْ لِى»

استفتاء:

خداوند متعال مى فرمايد: «فَوَكَزَهُ مُوسَى فَقَضَى عَلَيْهِ قَالَ هذَا مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ عَدُوٌّ مُضِلٌ مُبِينٌ * قَالَ رَبِّ إِنِّى ظَلَمْتُ نَفْسِى فَاغْفِرْ لِى فَغَفَرَ لَهُ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ» (1)، منظور از اين گفته حضرت موسى (علیه السلام) در آيه ذكر شده چیست كه: «رَبِّ إِنِّى ظَلَمْتُ نَفْسِى فَاغْفِرْ لِى»؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ درباره اين گفته حضرت موسى (علیه السلام) كه: «قَالَ هذَا مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ» ضمير «هذا» به شخص كشته شده برمى ‌گردد و مشخص مى كند كه شخص مستحق مرگ بوده است.

در مورد منظور «رَبِّ إِنِّى ظَلَمْتُ نَفْسِى فَاغْفِرْ لِى» بايد گفت كه از مجموع رویدادها آشكار مى ‌گردد كه حضرت موسى (علیه السلام) براى يارى رساندن به يكى از دوستدارانش يكى از فرعونيان را كشت و با اين كار، در حقيقت خود را در معرض كشته شدن و خطر نابودى قرار داد. اين سبب شد كه تلاش نمايد تا خود را از ديد دشمنان پنهان سازد تا كشته نشود. بنابراين مقصود او از «ظَلَمْتُ نَفْسِى» اين است كه خود را در معرض تهديد قرار داده است. مقصود از درخواست غفران الهى در «فَاغْفِرْ لِى» غفران به معناى پنهان داشتن است و كلاهخود به اين دليل «مغفر» ناميده شده زيرا سر را از ضربات شمشير محافظت و آن را پنهان مى دارد.

-----------------------------------------------------------
1. «موسی مشتی سخت بر آن دشمن زد، قضا را بدان ضربت او را کشت. موسی گفت: اين کار از فريب و وسوسه شيطان بود (تا اين کافر ظالم را با مؤمنی به قتال برانگيخت و عاقبت به هلاکت رسيد) که دشمنی شديد شيطان و گمراه ساختن آدميان به سختی آشکار است. * (آن‌گاه موسی) گفت: ای خدا، من بر خويش ستم کردم (که به اين عمل خود را به فتنه فرعونيان انداختم) تو از من در گذر، خدا هم از او در گذشت که اوست بسيار آمرزنده و مهربان»؛ قصص (28): 15 و 16.

موارد مرتبط منظور از امانت در سوره احزاب چیست و چرا كوه‌ ها و زمين اين امانت را نپذيرفتند؟ آیا منظور از اعراب در سوره توبه، بيابان ‌نشينان هستند؟ منظور از صهر در آیه «وَهُوَ الَّذِى خَلَقَ مِنَ الْمَاءِ بَشَراً فَجَعَلَهُ نَسَباً وَ صِهْراً» چیست؟ منظور از روح خدا و دميدن آن، در سوره حجر چیست؟ امتياز قرآن حضرت امير (ع)، به اشتمال آن در تفسير و تأويل و شأن نزول مى باشد. چرا بعضى آيات نسخ شده و به پیامبر امر نمى ‌شده كه حكم واقعى گفته شود؟ منظور از «خير الماكرين» در آیه «وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللهُ وَاللهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ» چیست؟ منظور از نعمت تمام در آیه «كَذلِكَ يُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تُسْلِمُونَ» چیست؟ منظور از رجاء منظور از لفظ «اعراف» در سوره اعراف چیست؟
نظر شما :
captcha