عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18323-1920     

منظور از کلمات در آیه «و اذ ابتلی ابراهیم ربه بکلمات»

استفتاء:

خداوند متعال می فرماید: «وَإِذِ ابْتَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بكَلِمَاتٍ» ، این کلمات چه کلماتی هستند؟

جواب:

باسمه جلّت اسمائه؛ در الخصال از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است : کلماتی که آدم (علیه السلام) از پروردگارش دریافت کرد و توبه او پذیرفته شد، این بود که گفت: «پروردگارا به حق محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین (صلوات الله علیهم) توبه مرا قبول فرما». پس توبه او پذیرفته شد و خداوند بسیار توبه‌ پذیر و مهربان است».

-----------------------------------------------------
1. «و (به ياد آر) هنگامی که خدا ابراهيم را به اموری امتحان فرمود»؛ بقره (2): 124.
2. الخصال، ص 304.

موارد مرتبط منظور از امانت در سوره احزاب چیست و چرا كوه‌ ها و زمين اين امانت را نپذيرفتند؟ آیا منظور از اعراب در سوره توبه، بيابان ‌نشينان هستند؟ منظور از صهر در آیه «وَهُوَ الَّذِى خَلَقَ مِنَ الْمَاءِ بَشَراً فَجَعَلَهُ نَسَباً وَ صِهْراً» چیست؟ منظور از روح خدا و دميدن آن، در سوره حجر چیست؟ منظور از «خير الماكرين» در آیه «وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللهُ وَاللهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ» چیست؟ منظور از نعمت تمام در آیه «كَذلِكَ يُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تُسْلِمُونَ» چیست؟ منظور از رجاء منظور از لفظ «اعراف» در سوره اعراف چیست؟ منظور از نزول قرآن کریم در یک شب در آیه «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ» چیست؟ منظور از هفت در آیه «وَلَقَدْ آتَيْنَاكَ سَبْعًا مِنَ الْمَثَانِي وَالْقُرْآنَ الْعَظِيمَ» چیست؟
نظر شما :
captcha