عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18323-1972     

منظور از نزول قرآن کریم در یک شب در آیه «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ» چیست؟

استفتاء:

خداوند می ‌فرماید: «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ» (1). منظور از نزول قرآن کریم در یک شب چیست؟

جواب:

باسمه جلّت اسمائه؛ آنچه از آیات کریمه در این مقام و در سوره دخان، سوره اسراء و سوره فرقان بر می‌ آید این است که قرآن علاوه بر نزول تدریجی که در مدت بیست و سه سال بر پیامبر (ص) نازل شد، یک نزول اجمالی هم دارد و آن نزول قرآن در شب قدر است.

----------------------------------------------------------------------

1. «ما این قرآن را در شب قدر نازل کردیم»؛ قدر (97): 1.

موارد مرتبط منظور از امانت در سوره احزاب چیست و چرا كوه‌ ها و زمين اين امانت را نپذيرفتند؟ آیا منظور از اعراب در سوره توبه، بيابان ‌نشينان هستند؟ منظور از صهر در آیه «وَهُوَ الَّذِى خَلَقَ مِنَ الْمَاءِ بَشَراً فَجَعَلَهُ نَسَباً وَ صِهْراً» چیست؟ منظور از روح خدا و دميدن آن، در سوره حجر چیست؟ تفسیر آیه شریفه: «وَكَانَ عَرْشُهُ عَلَى الْمَاءِ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلا» چیست؟ معنا و مقصود اين فرموده خداوند در آیه: «فَكَانَ قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَى» چیست؟ مقصود از «طوى» در آیه «فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ إِنَّكَ بالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوىً» چیست؟ آیا خواندن آیاتی از قرآن سبب شفاى امراض بدنى یا روحانی می شود؟ كدام يك از آيات قرآن بر علم لدنى ائمه اثنى عشريه صراحت يا دلالت دارد؟ امتياز قرآن حضرت امير (ع)، به اشتمال آن در تفسير و تأويل و شأن نزول مى باشد.
نظر شما :
captcha