عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18323-1919     

منظور از قانت در آيه «انّ ابراهيم كان قانتا»

استفتاء:

مفهوم و معناى آيه شريفه: «إِنَّ إِبْرَاهِيمَ كَانَ أُمَّةً قَانِتاً لله» (1) چیست؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ منظور از «قانت» كسى است كه به صورت هميشگى در حال عبادت خداوند متعال باشد، و به اين دليل ابراهيم (ع) امت خوانده شده زيرا امت به وجود او شكل گرفته است. چنانكه مى‌ گويند: او در يك دوره از زمان به تنهايى يك امت محسوب مى‌ شده زيرا بر روى زمين جز او يكتاپرست ديگرى وجود نداشته است.

--------------------------------------------------------
1. «همانا ابراهيم (خليل) امتی مطيع و فرمانبردار و يکتاپرست بود»؛ نحل (16): 120.

موارد مرتبط منظور از امانت در سوره احزاب چیست و چرا كوه‌ ها و زمين اين امانت را نپذيرفتند؟ آیا منظور از اعراب در سوره توبه، بيابان ‌نشينان هستند؟ منظور از صهر در آیه «وَهُوَ الَّذِى خَلَقَ مِنَ الْمَاءِ بَشَراً فَجَعَلَهُ نَسَباً وَ صِهْراً» چیست؟ منظور از روح خدا و دميدن آن، در سوره حجر چیست؟ منظور از «خير الماكرين» در آیه «وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللهُ وَاللهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ» چیست؟ منظور از نعمت تمام در آیه «كَذلِكَ يُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تُسْلِمُونَ» چیست؟ منظور از رجاء منظور از لفظ «اعراف» در سوره اعراف چیست؟ منظور از نزول قرآن کریم در یک شب در آیه «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ» چیست؟ منظور از هفت در آیه «وَلَقَدْ آتَيْنَاكَ سَبْعًا مِنَ الْمَثَانِي وَالْقُرْآنَ الْعَظِيمَ» چیست؟
نظر شما :
captcha