عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18323-1871     

چرا از ميان اين همه صفات الهي تنها عدل در اصول دين آمده است؟

استفتاء:

چرا از ميان اين همه صفات الهی تنها عدل در اصول دين آمده يعنی عدل چه ويژگی خاصی داشته كه از ميان اين همه صفات در اصول دين آمده است؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ عدالت از صفات ذاتيه مانند حيات و علم نيست بلكه از صفات فعل است ولی چون عدالت ضد ظلم و جور است و عبادت ظالم و جائر به حكم عقل قبيح است پس اولين شرط اطاعت خدای تعالی اعتقاد به عدالت او است.

موارد مرتبط آیا انکار عصمت ائمه اطهار (ع) از مصادیق ارتداد است؟ چرا عدل که یکی از صفات خداوند است از اصول دین شمرده می شود؟ آیا خداوند متعال پیش از آفریده شدن اشیاء به آن‌ها آگاه است؟ علم الهی چگونه است؟ آیا حضوری است یا حصولی؟ چه تفاوتی بین اسماء خدا و صفات او وجود دارد؟ معنای صفات ثبوتی و سلبی خداوند چیست؟ چرا تفسیرات متفاوتی برای صفات خداوند ارائه می شود؟ آیا نامگذاری افراد به «عبدالحسین، عبدالزهراء» و ... از نظر اعتقادی جایز است؟ آیا شناخت خداوند سبحان با دل است؟ یا با عقل؟ و یا با هر دو؟ راه‌های شناخت خداوند متعال کدامند؟ و خودِ شناخت به چه معناست؟
نظر شما :
captcha