عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-1861     

عواقب اخروی خودكشي و ميزان شدت عقاب آن چگونه است؟

استفتاء:

عواقب اخروی خودكشی و ميزان شدت عقاب آن را بیان نمایید، عده ای می گويند كه ما با اين كار از غم ها و مشكلات راحت می شويم. همچنین بخاطر اين گناه كبيره آيا می توانیم قراردادهای مالی و ساير تعهدهايمان را با كسی که خودكشی كرده ولی زنده مانده بهم بزنيم؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ خودكشی از معاصی كبيره است و عواقبی كه برای آن در روايات ذكر شده است بسيار هولناك است و كسی كه خودكشی نموده نه تنها از غم ها راحت نمی شود، بلكه به غم هايی كه تصور نمی كرد مبتلا می شود. ولی چنانچه زنده بماند بايد به تمام تعهدات مالی و غير آن عمل نمود، و اگر هم مرد بايد با ورثه او به آن تعهدات عمل شود.

موارد مرتبط آیا عاق والدين در مورد انجام کارهایی که خلاف شرع نیست نافذ است؟ آيا با توبه از گناهان، دیگر عقوبت اخروی نمی شويم يا فقط تخفيف داده می شود؟ اگر به قصد انتقاص، عيب غير مستور مؤمن در غياب او گفته شود، آیا گناه است؟ آیا غيبت رشوه خوار و ربا خوار جايز است؟ كاسبی كه نمی خواهد جنسی را به مشتری بدهد اگر بگويد ندارم، جايز است؟ آیا نقل افشاگری روزنامه ها در مورد اشخاص در صورت صحیح نبودن آنها جایز است؟ آیا فردى که در محافل به بزرگان دين و مراجع ناسزا بگويد، متجاهر به فسق است؟ طرز برخورد شیعه با سنی چگونه باید باشد؟ چگونه ترك گناه كنیم؟ آیا دستور اخلاقى خاصى وجود دارد؟ آیا فكر گناه، گناه است؟
نظر شما :
captcha