عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-1718     

آیا نقل افشاگری روزنامه ها در مورد اشخاص در صورت صحیح نبودن آنها جایز است؟

استفتاء:

گاهى روزنامه ها به اصطلاح خودشان افشاگرى كرده و اعلام مى كنند فلان شخص مثلا اختلاس كرده يا فلان خلاف را انجام داده و ما هم آن را براى دوستان خود نقل مى كنيم، بعد از مدتى خلاف آن اتهام ها اثبات مى شود در اين جا وظيفه ما چيست و كلا در اين قبيل موارد چه بايد كرد؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ اشاعه فحشا و نسبت خلاف به مسلمان دادن فى نفسه جايز نيست و نقل آن در صورت عدم علم دروغ است. البته اين مطلب مادامى است كه نقل در روزنامه موجب اشاعه نشده است و نقل فرد در اين امر تاثير دارد والا از اين جهت اشكال ندارد و از حيث دروغ هم چنان چه نقل از روزنامه بشود رفع آن محذور هم مى شود.

موارد مرتبط اطاعت والدین بر فرزند واجب است خصوصاً اگر اطاعت نكردن سبب اذيت آنها بشود. در صورتى كه فرزند نماز نخواند پدرش مى تواند با او قطع رابطه كند؟ آیا عاق والدين در مورد انجام کارهایی که خلاف شرع نیست نافذ است؟ آيا افرادی كه دزدی قتل زنا يا لواط كرده اند هم در صورت توبه بخشيده می شوند؟ اگر به قصد انتقاص، عيب غير مستور مؤمن در غياب او گفته شود، آیا گناه است؟ عواقب اخروی خودكشي و ميزان شدت عقاب آن چگونه است؟ حکم ترك صله رحم در صورتی که شخص مورد تمسخر و آزار و اذيت قرار گیرد. آیا غيبت رشوه خوار و ربا خوار جايز است؟ درصورتیكه كارمند از حقوقش مطلع نباشد بر صاحب‏ كار لازم است‏ به او اطلاع دهد؟ كاسبی كه نمی خواهد جنسی را به مشتری بدهد اگر بگويد ندارم، جايز است؟
نظر شما :
captcha