عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-1708     

آیا فردى که در محافل به بزرگان دين و مراجع ناسزا بگويد، متجاهر به فسق است؟

استفتاء:

اگر فردى از ظالم تجليل كند و سال ها در محافل و منابر به بزرگان دين و مراجع عظام فحش و ناسزا بگويد، آيا اين شخص از ديدگاه دين و حضرت عالى متجاهر به فسق مى شود يا خير؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ چنين شخصى از متجاهر به فسق بدتر است، بلكه مشمول توقيع شريف است كه فرمود «الراد عليهم كالراد علينا و هو على حد الشرك بالله» به عبارت ديگر چنانچه يك نفر عالم از علماى سوء و به اصطلاح از وعاظ السلاطين باشد و رعايت موازين شرعيه را نكند و ترويج حاكم ظالم بنمايد و به بزرگان دين جسارت كند و احكام الهى را تغيير دهد، چنين عالمى را بايد ناسزا گفت و تشخيص آن هم با مرجع تقليد است.

موارد مرتبط آیا عاق والدين در مورد انجام کارهایی که خلاف شرع نیست نافذ است؟ اگر به قصد انتقاص، عيب غير مستور مؤمن در غياب او گفته شود، آیا گناه است؟ عواقب اخروی خودكشي و ميزان شدت عقاب آن چگونه است؟ آیا غيبت رشوه خوار و ربا خوار جايز است؟ كاسبی كه نمی خواهد جنسی را به مشتری بدهد اگر بگويد ندارم، جايز است؟ آیا نقل افشاگری روزنامه ها در مورد اشخاص در صورت صحیح نبودن آنها جایز است؟ آیا فكر گناه، گناه است؟ آیا صحبت کردن پشت سر كودكی كه هنوز به سن تكلیف نرسیده، غیبت است؟ صحبت درباره نقصی كه در ظاهر فرد مشهود و همه آن را می دانند، غیبت است؟ آیا اقدام به بچه دار شدن در شرایط و اوضاع بد مالی گناه است؟
نظر شما :
captcha