عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-1831     

فردی که از دیگران حلالیت می طلبد در صورت حلال نکردن آن ها چه باید بکند؟

استفتاء:

قصد دارم از مردم در مورد مسخره كردن، غيبت، تهمت و غيره حلاليت بطلبم، لكن بعضى ‏ها بسيار سخت ‏گيرى مى ‏كنند و مى ‏گويند تو را حلال نمى ‏كنيم، چكار كنم تا در قيامت مورد عذاب قرار نگيرم؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ آنچه وظيفه شما است بعد از توبه و قصد و عزم‏ بر اين كه بعد از اين، اين اعمال زشت را مرتكب نشويد، طلب ‏حلاليت است كه آن را انجام داده ‏ايد، و استغفار بر آن ها نماييد و از خدا بخواهيد آن ها را بيامرزد، بيش از اين وظيفه نداريد، و اگر به اين قصد تا آخر باقى باشيد، خداى تعالى شما را مسلماً مى ‏آمرزد، وفقكم الله تعالى.

موارد مرتبط در صورتى كه فرزند نماز نخواند پدرش مى تواند با او قطع رابطه كند؟ آيا افرادی كه دزدی قتل زنا يا لواط كرده اند هم در صورت توبه بخشيده می شوند؟ حکم ترك صله رحم در صورتی که شخص مورد تمسخر و آزار و اذيت قرار گیرد. درصورتیكه كارمند از حقوقش مطلع نباشد بر صاحب‏ كار لازم است‏ به او اطلاع دهد؟ در صورت تعارض اولويت با کدام است : تأمين خشنودى مادر و پدر یا زوجه؟ آیا استادی که مهارتش را با قابلیت فردی خود کسب کرده می تواند کم کاری کند؟ آیا نقل افشاگری روزنامه ها در مورد اشخاص در صورت صحیح نبودن آنها جایز است؟ طرز برخورد شیعه با سنی چگونه باید باشد؟ گناه شرابخوار و یا زناکار با توبه بخشیده می شود یا اینکه حتماً باید حد اجرا شود؟ حکم توبه در صورتی که شیرینی گناه در وجود انسان از بین نرفته باشد چیست؟
نظر شما :
captcha