عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-1682     

حکم توبه در صورتی که شیرینی گناه در وجود انسان از بین نرفته باشد چیست؟

استفتاء:

الف: گاهی انسان می داند كه كار بدی انجام داده ولی شیرینی گناه در وجود او از بین نرفته است. در این صورت حکم توبه او چیست؟

ب: آیا توبه باید با زبان اظهار شود یا صرف تصمیم به ترك و افزایش استقامت در برابر آن و یا پشیمانی از آن كافی است؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ الف:اگر واقعاً توبه کند ممکن نیست شرینی آن گناه از بین نرفته باشد بلکه حقیقت توبه پشیمانی از گناه انجام شده و تصمیم جدی گرفتن بر عدم تکرار این معصیت است و این امر جمع نمی شود با از بین نرفتن شیرینی آن معصیت.

ب: حقیقت توبه امری است قلبی ولی شرط قبولی توبه اظهار آن است با زبان.

موارد مرتبط اگر والدین رغبتی به هجرت فرزندشان نداشته باشند تکلیف فرزند چیست؟ اگر كسى هنگام انجام معصيت قصد توبه داشته باشد، آيا به توبه ضرر مى رساند؟ آيا با توبه از گناهان، دیگر عقوبت اخروی نمی شويم يا فقط تخفيف داده می شود؟ آيا افرادی كه دزدی قتل زنا يا لواط كرده اند هم در صورت توبه بخشيده می شوند؟ حکم رفت و آمد به منزل كسانى كه نماز نمى‏ خوانند و خمس نمى ‏پردازند چیست؟ اگر به قصد انتقاص، عيب غير مستور مؤمن در غياب او گفته شود، آیا گناه است؟ حکم ترك صله رحم در صورتی که شخص مورد تمسخر و آزار و اذيت قرار گیرد. درصورتیكه كارمند از حقوقش مطلع نباشد بر صاحب‏ كار لازم است‏ به او اطلاع دهد؟ نسبت عيب به اكثر اهل بلد كه عيب ظاهر هم نباشد عنوان غيبت را دارد؟ اگر سخنى به شوخى گفته شود و قرينه ‏اى ‏بر دروغ بودن آن وجود داشته باشد.
نظر شما :
captcha