عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-1767     

آیا استادی که مهارتش را با قابلیت فردی خود کسب کرده می تواند کم کاری کند؟

استفتاء:

فردی باهوش، علاقمند و زحمتکش با سعی و تلاش مداوم و طولانی و صرف عمر و جوانی و منابع مالی خود و انجام هرگونه ازخودگذشتگی مهارتی را به دست آورده است. این فرد به عنوان هیات علمی در دانشگاه استخدام می گردد ولی از آموزش دانشجویانش به انحاء مختلف سرباز می زند و علت عدم آموزش دانشجویان یا کم کاری در این آموزش را این می داند که "من این مهارت را با استفاده از هوش و قابلیت های فردی خودم و با زحمت زیاد به دست آورده ام و منافع مادی و معنوی آن منحصرا متعلق به خودم می باشد". عدم آموزش دانشجویان علاوه بر آسیب رساندن به وضعیت شغلی آن ها و عدم شکوفایی آنان باعث آسیب به سلامت جامعه می گردد. لطفا نظر خود را در مورد رفتار این نوع اساتید، و حلال یا حرام بودن درآمد حاصل از این کار اعلام بفرمایید.

جواب:

باسمه جلت اسمائه; این نحو رفتار تابع کیفیت استخدام است اگر استخدام برای تعلیم آنچه می داند است کار این شخص خلاف است و پولی که می گیرد همه اش را مالک نمی شود ولی اگر استخدام برای تعلیم آنچه متعارف است باشد، کارش اشکال ندارد و حقوقش را هم مالک می شود.

موارد مرتبط در صورتى كه فرزند نماز نخواند پدرش مى تواند با او قطع رابطه كند؟ كسیكه به او به اشتباه تهمت زده اند مى ‏تواند آن تهمت را به گردن ديگران ‏بيندازد؟ فردی که از دیگران حلالیت می طلبد در صورت حلال نکردن آن ها چه باید بکند؟ حكم صله رحم با اقوامی كه پدر و مادر امر به قطع رابطه با آن ها کرده اند چیست؟ در راه تزکیه نفس چگونه باشیم تا مشاهده خوشگذرانی دیگران ما را ناامید نکند؟ چه اذکاری برای عرفان و سیر و سلوک، معتبر می باشد؟ آيا مسلمان مى تواند براى غير مسلمان كار کند؟ كسى كه به او ظلم شده است مى تواند غيبت ظالم را بكند.
نظر شما :
captcha