عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18323-1598     

آیا منظور از تعبیر «حقیقت محمدیه» غیر از وجود محمدی است؟

استفتاء:

آیا منظور از تعبیر حقیقت محمدیه غیر از وجود محمدی است، به اعتبار این که حقیقت محمدیه، آفرینش نور محض بوده و آفرینش پیامبر در این جهان به صورت یک وجود بشری است؟ و آیا آیه ذیل به پاسخ پرسش من ارتباطی دارد: "وَلَوْ جَعَلْنَاهُ مَلَكاً لَجَعَلْنَاهُ رَجُلاً وَلَلَبَسْنَا عَلَيْهِم مَا يَلْبسُونَ "

جواب:

باسمه جلت اسمائه; در روایتی از امام موسی الکاظم (ع) نقل شده است که : "خداوند هنگامی که اراده کرد محمد را از آن ( نور ) بیافریند آن نور را دو قسم کرد، از قسمت اول محمد را آفرید و از قسمت دیگر علی بن ابی طالب را و از آن نور کسی دیگر را نیافرید.... هیچ یک از این دو بدون دیگری برقرار نمی شود، چهره و ظاهرشان بشری بوده و درون و باطنشان لاهوتی (خدایی) است، با اندام ناسوتی (انسانی) برای خلق (آدمیان) ظاهر شدند تا مردم بتوانند دیدارشان را تحمل کنند و این است معنی قول خداوند است که فرمود: " وَلَلَبَسْنَا عَلَيْهِم مَا يَلْبسُونَ‌ " ، از این روایت چنین استفاده می شود که : ظهور پیامبر در این عالم با وجود نوری اش تفاوت دارد ، زیرا سنخ و نوع آن وجود نوری نمی تواند با سنخ و نوع این دنیای مادی تناسب داشته باشد؛ بنابر این معرفی وجود نوری وی با تعبیر حقیقت محمدی و نیز معرفی وجود دنیایی اش با تعبیر وجود محمدی، صرف اصطلاحات بوده و در متون شرعی نیامده است.

موارد مرتبط فلسفه وجود دشمنان معصومين (عليهم السلام) دليل وجوب وجود امام آیا منظور از عبس در آیه ی "عَبَسَ وَ تَوَلَّی أَنْ جاءَهُ الْأَعْمى" رسول الله بوده است؟ چرا حضرت محمد (ص) بر تمامی پیامبران و رسولان فضیلت و برتری داشته است؟ چرا پیامبر (ص) با وجود داشتن علم غیب، عایشه را به همسری گرفت؟ منظور عرفا از حقیقت محمدیه،حقیقت علویه،وجود منبسط،مشیت فعلیه چیست؟ آیا خلقت پیامبر پیش از همه بوده گرچه از نظر زمانی خاتم پیامبران شده است؟ آیا درخواست از رسول خدا و اهل بیت او مثلاً برای شفای از بیماری ، حرام است؟
نظر شما :
captcha