عربی
بروزرسانی: ۱۳۹۹ شنبه ۸ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18323-1655     

فلسفه وجود دشمنان معصومين (عليهم السلام)

استفتاء:

به استناد حديث شريف كساء: «من آسمان برافراشته را نيافريدم و زمين گسترده را خلق نكردم... مگر براى محبت اين پنج تن... يعنى فاطمه (عليها السلام)، پدرش، همسرش و فرزندانش» (1); چنين مى فهميم كه تمامى خلايق براى محبت به اهل بيت (عليهم السلام) آفريده شده اند. با اين توصيفات، وجود دشمنان ايشان به چه معناست؟ و چه فلسفه اى دارد؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ منظور از جملات ذكر شده، اين است كه خداوند براى محبت به محمد (صلى الله عليه وآله) و آل محمد (عليهم السلام) اين جهان را آفريده و نعمت وجود را به عالم موجود افاضه كرده است; نه به اين معنا كه خدا اين عالم را آفريده است تا همه خلق، محب و دوست دار پنج تن آل عبا باشند. بنابر اين جايى براى پرسش مذكور باقى نمى ماند. (2)

---------------------------------------------------------------------

1- إِنّى ما خَلَقْتُ سَماءً مَبْنِيَّةً، وَ لاَ أَرْضاً مَدْحِيَّةً...إِلاَّ فى مَحَبَّةِ هؤُلاءِ الْخَمْسَةِ،...هُمْ: فاطِمَةُ وَ أَبُوها وَ بَعْلُها وَ بَنُوها; بحارالانوار، ج 35، ص 22، باب 1، قسمتى از حديث شريف كساء; الموسوعة الكبرى عن فاطمه الزهراء (عليها السلام)، ج 6، ص 114.

2- توضيحا اين كه در ضمن پرسش هايى در مورد جبر و اختيار گفتيم كه ارزش عمل انسان به ارادى و اختيارى بودن آن است تا فلسفه وجود پاداش و مجازات تحقق يابد و گرنه اگر بنا باشد آدمى خود به خود خوب يا خود به خود بد شود پس پاداش و مجازات معنا ندارد و به تبع آن بهشت و جهنم هم بى معنا مى شود، زيرا اين نوعى جبر است. فردى كه با وجود عقل كه همانا حجت و پيامبر درون است و با وجود پيامبران و رسولان و كتب آسمانى كه همانا حجت برون اند و از بيرون خوبى و بدى و راه حق و راه باطل را به او ياد مى دهند، انتخاب مى كند كه خوبى، معرفت و ايمان كسب كند و قدر و منزل معصومين را بشناسد و از ايشان پيروى كند و از راه ايشان به خدا برسد، پاداش خواهد داشت و اگر همين شخص جهالت كسب كند و كفر وشرك ونفاق بورزد و به جاى پيروى از مردان خدا از شيطان پيروى نمايد طبعا مجازات خواهد داشت و اين عين عدل است.

موارد مرتبط معصومين (عليهم السلام) واسطه فيض الهى معصومين (عليهم السلام) علت غايى خلقت جسم معصوم (عليه السلام) بعد از مرگ امام (عليه السلام) مسؤول غسل و دفن امام معصوم (عليه السلام) مراد از ولايت تشريعى براى امامان (عليهم السلام) بهترين دليل بر ولايت تشريعى امامان (عليهم السلام) اهل بيت (عليهم السلام) خلفاى خداوند در زمين مطلق يا محدود بودن ولايت تشريعى معصومين (عليهم السلام) آيا تمامى احكام توسط ائمه اطهار (عليهم السلام) بيان شده است يا نه؟ حضور معصوم (عليهم السلام) در بيشتر از يك مكان
نظر شما :
captcha