پایگاه اطلاع رسانی Øضرت آیت الله العظمی روØانی«قدس سره»
آیا منظور از تعبیر «Øقیقت Ù…Øمدیه» غیر از وجود Ù…Øمدی است؟
استÙتاء:
آیا منظور از تعبیر Øقیقت Ù…Øمدیه غیر از وجود Ù…Øمدی است، به اعتبار این Ú©Ù‡ Øقیقت Ù…Øمدیه، Ø¢Ùرینش نور Ù…Øض بوده Ùˆ Ø¢Ùرینش پیامبر در این جهان به صورت یک وجود بشری است؟ Ùˆ آیا آیه ذیل به پاسخ پرسش من ارتباطی دارد: "وَلَوْ جَعَلْنَاه٠مَلَكاً لَجَعَلْنَاه٠رَجÙلاً وَلَلَبَسْنَا عَلَيْهÙÙ… مَا يَلْبسÙونَ "
جواب:
باسمه جلت اسمائه; در روایتی از امام موسی الکاظم (ع) نقل شده است Ú©Ù‡ : "خداوند هنگامی Ú©Ù‡ اراده کرد Ù…Øمد را از آن ( نور ) بیاÙریند آن نور را دو قسم کرد، از قسمت اول Ù…Øمد را Ø¢Ùرید Ùˆ از قسمت دیگر علی بن ابی طالب را Ùˆ از آن نور کسی دیگر را نیاÙرید.... هیچ یک از این دو بدون دیگری برقرار نمی شود، چهره Ùˆ ظاهرشان بشری بوده Ùˆ درون Ùˆ باطنشان لاهوتی (خدایی) است، با اندام ناسوتی (انسانی) برای خلق (آدمیان) ظاهر شدند تا مردم بتوانند دیدارشان را تØمل کنند Ùˆ این است معنی قول خداوند است Ú©Ù‡ Ùرمود: " وَلَلَبَسْنَا عَلَيْهÙÙ… مَا يَلْبسÙونَ " ØŒ از این روایت چنین استÙاده Ù…ÛŒ شود Ú©Ù‡ : ظهور پیامبر در این عالم با وجود نوری اش تÙاوت دارد ØŒ زیرا سنخ Ùˆ نوع آن وجود نوری نمی تواند با سنخ Ùˆ نوع این دنیای مادی تناسب داشته باشد؛ بنابر این معرÙÛŒ وجود نوری ÙˆÛŒ با تعبیر Øقیقت Ù…Øمدی Ùˆ نیز معرÙÛŒ وجود دنیایی اش با تعبیر وجود Ù…Øمدی، صر٠اصطلاØات بوده Ùˆ در متون شرعی نیامده است.