پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله العظمی روحانی«قدس سره»
آیا منظور از تعبیر «حقیقت محمدیه» غیر از وجود محمدی است؟
استفتاء:

آیا منظور از تعبیر حقیقت محمدیه غیر از وجود محمدی است، به اعتبار این که حقیقت محمدیه، آفرینش نور محض بوده و آفرینش پیامبر در این جهان به صورت یک وجود بشری است؟ و آیا آیه ذیل به پاسخ پرسش من ارتباطی دارد: "وَلَوْ جَعَلْنَاهُ مَلَكاً لَجَعَلْنَاهُ رَجُلاً وَلَلَبَسْنَا عَلَيْهِم مَا يَلْبسُونَ "

جواب:

باسمه جلت اسمائه; در روایتی از امام موسی الکاظم (ع) نقل شده است Ú©Ù‡ : "خداوند هنگامی Ú©Ù‡ اراده کرد محمد را از آن ( نور ) بیافریند آن نور را دو قسم کرد، از قسمت اول محمد را آفرید Ùˆ از قسمت دیگر علی بن ابی طالب را Ùˆ از آن نور کسی دیگر را نیافرید.... هیچ یک از این دو بدون دیگری برقرار نمی شود، چهره Ùˆ ظاهرشان بشری بوده Ùˆ درون Ùˆ باطنشان لاهوتی (خدایی) است، با اندام ناسوتی (انسانی) برای خلق (آدمیان) ظاهر شدند تا مردم بتوانند دیدارشان را تحمل کنند Ùˆ این است معنی قول خداوند است Ú©Ù‡ فرمود: " وَلَلَبَسْنَا عَلَيْهِم مَا يَلْبسُونَ‌ " ØŒ از این روایت چنین استفاده Ù…ÛŒ شود Ú©Ù‡ : ظهور پیامبر در این عالم با وجود نوری اش تفاوت دارد ØŒ زیرا سنخ Ùˆ نوع آن وجود نوری نمی تواند با سنخ Ùˆ نوع این دنیای مادی تناسب داشته باشد؛ بنابر این معرفی وجود نوری ÙˆÛŒ با تعبیر حقیقت محمدی Ùˆ نیز معرفی وجود دنیایی اش با تعبیر وجود محمدی، صرف اصطلاحات بوده Ùˆ در متون شرعی نیامده است.