عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
دعای سی و پنجم: «دُعَاؤُهُ فِی الرِّضَا بِالْقَضَاءِ»
- دعاى آن حضرت درباره رضا به قضاى خدا -
 
(وَ كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَیهِ السَّلَامُ فِی الرِّضَا إِذَا نَظَرَ إِلَى أَصْحَابِ الدُّنْیا:)
دعاى سى و پنجم از دعاهاى امام علیه السّلام است در رضا و خوشنودى (به آنچه داشت) هنگامی که به دنیاداران (ثروتمندان) نگاه می‌ كرد:
 
(1) الْحَمْدُ لِلَّهِ رِضًى بِحُكْمِ اللهِ، شَهِدْتُ أَنَّ اللهَ قَسَمَ مَعَایشَ عِبَادِهِ بِالْعَدْلِ، وَ أَخَذَ عَلَى جَمِیعِ خَلْقِهِ بِالْفَضْلِ 
سپاس خدا را است براى رضا و خوشنودى به قضا و قدر خدا (در آنچه خواسته) گواهى می‌ دهم كه خدا معیشت‌ ها و چیزهایى كه زندگى بندگانش به آنها وابسته است را به عدل و درستى (بى افراط و تفریط) قسمت نموده (هر كه را به فراخور او روزى داده، اشاره به فرمایش خداى تعالى «سوره زخرف، آیه 32»: نَحْنُ قَسَمْنا بَینَهُمْ مَعیشَتَهُمْ فِى الْحَیوةِ الدُّنْیا؛ یعنى ما معیشت ایشان را در زندگانى دنیا میانشان تقسیم كرده ‏ایم. در حدیث قدسى است: و برخى از بندگان من كسى است كه جز فقر و بى‏ چیزى صلاح او نیست، اگر او را غنى و توانگر كنم توانگرى تباهش می‌ سازد، و برخى از بندگانم كسى است كه جز توانگرى صلاح او نمی‌‌ باشد، اگر او را فقیر نمایم فقر تباهش گرداند. بنابراین توانگر كردن كسى را كه جز بى‏ چیزى صلاح نیست افراط و بى‏ چیز نمودن آن را كه جز توانگرى صلاح نمی‌‌ باشد تفریط خواهد بود، و عدل آنست كه اصلاح هر یك از آنها به آن باشد) و با همه آفریدگانش با فضل و احسان (بر ایشان) رفتار نموده.
 
(2) اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ لَا تَفْتِنِّی بِمَا أَعْطَیتَهُمْ، وَ لَا تَفْتِنْهُمْ بِمَا مَنَعْتَنِی فَأَحْسُدَ خَلْقَكَ، وَ أَغْمَطَ حُكْمَكَ. 
بار خدایا بر محمّد و آل او درود فرست، و مرا بر اثر آنچه (دارایى كه) به ایشان (ثروتمندان) داده ‏اى پریشان مگردان كه بر آفریدگانت رشگ برده و قضا و قدر تو را خوار شمارم، و آنان را بر اثر آنچه (كالاى دنیا كه) از من باز داشته‏ اى گرفتار مكن (به اینكه كبر و سرفرازى نموده مرا پست بینند و از این راه گناهكار شوند).
 
(3) اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ طَیبْ بِقَضَائِكَ نَفْسِی، وَ وَسِّعْ بِمَوَاقِعِ حُكْمِكَ صَدْرِی، وَ هَبْ لِی الثِّقَةَ لِأُقِرَّ مَعَهَا به آن قَضَاءَكَ لَمْ یجْرِ إِلَّا بِالْخِیرَةِ، وَ اجْعَلْ شُكْرِی لَكَ عَلَى مَا زَوَیتَ عَنِّی أَوْفَرَ مِنْ شُكْرِی إِیاكَ عَلَى مَا خَوَّلْتَنِی.
بار خدایا بر محمّد و آل او درود فرست، و مرا به قضا و قدر خود دلخوش گردان، و سینه‏ ام را در چیزهایی كه مقدّر نموده ‏اى فراخ كن (مرا از آنها شاد و خوشنود فرما) و اعتماد و تكیه‏ گاهى به من  ببخش تا با آن اقرار كنم كه قضاء و قدر تو جز به نیكى روان نگشته، و شكر و سپاس مرا براى خود بر آنچه از من باز داشته ‏اى از شكرم تو را بر آنچه به من بخشیده‏ اى كامل‌ تر قرار ده (زیرا آنچه كه از او باز داشته صلاحش در آن بوده و اگر باز نمی‌‌ داشت به او زیان رسیده و تباه می‌ گشت، چنان‌كه در حدیث قدسى بیان شد، و دفع ضرر و زیان مهم‌ تر از جلب نفع و سود است، بنابراین لازم است كه شكر بر مهم‌ تر كامل‌ تر باشد).
 
(4) وَ اعْصِمْنِی مِنْ أَنْ أَظُنَّ بِذِی عَدَمٍ خَسَاسَةً، أَوْ أَظُنَّ بِصَاحِبِ ثَرْوَةٍ فَضْلًا، فَإِنَّ الشَّرِیفَ مَنْ شَرَّفَتْهُ طَاعَتُكَ، وَ الْعَزِیزَ مَنْ أَعَزَّتْهُ عِبَادَتُكَ. 
و مرا نگهدار از اینكه به فقیرى، پستى و به صاحب ثروتى، برترى گمان برم، زیرا شریف و بزرگوار كسى است كه طاعت و پیروى تو او را شریف گردانیده، و عزیز و گرامى كسى است كه عبادت و بندگیت او را عزیز نموده است.
 
(5) فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ مَتِّعْنَا بِثَرْوَةٍ لَا تَنْفَدُ، وَ أَیدْنَا بِعِزٍّ لَا یفْقَدُ، وَ اسْرَحْنَا فِی مُلْكِ الْأَبَدِ، إِنَّكَ الْوَاحِدُ الْأَحَدُ الصَّمَدُ، الَّذِی لَمْ تَلِدْ وَ لَمْ تُولَدْ وَ لَمْ یكُنْ لَكَ كُفُواً أَحَدٌ.
پس بر محمّد و آل او درود فرست، و به ما ببخش ثروت و دارایى (احسان و نیكیت) را كه فانى و نیست نمی‌‌ گردد، و ما را به عزّت و بزرگى كه از دست نمی‌‌ رود (توفیق عبادت و بندگى) تایید و كمك فرما، و در پادشاهى جاودان (بهشت) روانه ساز، زیرا تو یگانه یكتاى همیشه ‏اى كه فرزند ندارى و فرزند كسى نمی‌‌ باشى و هیچكس مانند و همتاى تو نبوده است.
 
ترجمه و شرح صحیفه کامله سجادیه (فیض الاسلام)
موارد مرتبط دعای اول: ستایش نمودن خدای عزوجل دعای دوم: درود بر محمد و آل او دعای سوم: درود بر حمله (نگاه دارندگان) عرش دعای چهارم: درود بر كساني كه به پيغمبران ايمان آورده ‏اند دعای پنجم: دعاى آن حضرت براى خود و نزديكانش دعای ششم: دعاى آن حضرت هنگام بامداد و شام دعای هفتم: دعاى آن حضرت در مهمّات و سختي ها دعای هشتم: دعاى آن حضرت در پناه بردن به خدا دعای نهم: دعاى آن حضرت در آرزو داشتن به آمرزش دعای دهم: دعاى آن حضرت در التجاء به خداى تعالى