عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18323-629     

چرا عدل که یکی از صفات خداوند است از اصول دین شمرده می شود؟

استفتاء:

چرا عدل که یکی از صفات خداوند است از اصول دین شمرده می شود؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه; عدل از اصول دین نبوده بلکه از اصول مذهب است. ما معتقدیم که خداوند دادگر و عادل است و بر کسی ستم روا نمی دارد. خداوند حکیم است و ظلم در کارش نیست. او بر بندگانش چیزی را که نمی توانند تکلیف نمی کند، آن‌ها را به کاری که راهی به آن نداشته باشند نمی گمارد و هر کس را به اندازه توانش تکلیف می کند. خداوند، کسی را برای کاری که نکرده مجازات نمی کند و هیچ مخلوقی را بر آنچه در او آفریده سرزنش نمی کند. او از زشتی‌ها پاکیزه و از بدی ‌ها به دور است، از ظلم و تجاوز خودداری می کند، خواهان ستم به بندگان خود نیست و به کسی ذره ای ستم نمی کند.
اشاعره با عقیده ی ما مخالفند زیرا اعتقادشان بگونه ای است که ظلم ستمگران و فساد تبهکاران را به خدا باز می گردانند و چنین معتقدند که خداوند بیشتر مردم را به کفر و شرک می اندازد و در نتیجه آنها را از ایمان و خیر محروم می سازد. اشاعره چنین استدلال می کنند که عقل نمی تواند درباره خدا داوری کند و صلاحیت نظر دهی درباره خدا را ندارد. در این باره بطور مفصل در کتاب جبر و اختیار و نیز جلد اول زبدة الاصول توضیح داده ایم.

موارد مرتبط چرا از ميان اين همه صفات الهي تنها عدل در اصول دين آمده است؟ آيا اعتقاد به نظريه ولايت فقيه براي يك مسلمان از ضروريات دين محسوب می‌شود؟ چه تفاوتی بین رحمانیت خداوند با رحیمیت او وجود دارد؟ چگونه می توانیم به قدرت خداوند معرفت پیدا کنیم؟ آیا خداوند متعال پیش از آفریده شدن اشیاء به آن‌ها آگاه است؟ چه تفاوتی بین اسماء خدا و صفات او وجود دارد؟ معنای صفات ثبوتی و سلبی خداوند چیست؟ چرا تفسیرات متفاوتی برای صفات خداوند ارائه می شود؟ چه دلیلی بر وجود خداوند هست؟ آیا شناخت خداوند سبحان با دل است؟ یا با عقل؟ و یا با هر دو؟
نظر شما :
captcha