عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18323-626     

چه تفاوتی بین رحمانیت خداوند با رحیمیت او وجود دارد؟

استفتاء:

چه تفاوتی بین رحمانیت خداوند با رحیمیت او وجود دارد؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه; از روایات نقل شده از اهل بیت علیهم السلام در این باره، چنین استفاده می شود که تفاوت معنا مربوط به تعلق رحمت است. در صفت رحمانیت ، رحمت خداوند به همه مخلوقات از جمله انسان‌های مومن و کافر و نیز غیر انسان‌ها تعلق می گیرد اما در صفت رحیمیت، رحمت الهی ویژه ی انسان مومن است و نه تنها غیر انسان را در بر نمی گیرد که حتی شامل غیر مؤمنین نیز نمی شود. این حالت هم در دنیا و هم در آخرت، جریان دارد و در برخی از دعاها نیز بدان اشاره رفته است.

موارد مرتبط چرا عدل که یکی از صفات خداوند است از اصول دین شمرده می شود؟ چگونه می توانیم به قدرت خداوند معرفت پیدا کنیم؟ آیا خداوند متعال پیش از آفریده شدن اشیاء به آن‌ها آگاه است؟ چه تفاوتی بین اسماء خدا و صفات او وجود دارد؟ معنای صفات ثبوتی و سلبی خداوند چیست؟ چرا تفسیرات متفاوتی برای صفات خداوند ارائه می شود؟ چه دلیلی بر وجود خداوند هست؟ آیا شناخت خداوند سبحان با دل است؟ یا با عقل؟ و یا با هر دو؟ راه‌های شناخت خداوند متعال کدامند؟ و خودِ شناخت به چه معناست؟
نظر شما :
captcha