عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18323-474     

چرا استعاذه با خود کلمه الله آغاز می شود اما بسم الله ، با « نام خداوند»؟

استفتاء:

استعاذه با خود کلمه الله آغاز می شود اما بسمله ( بسم الله )، با « نام خداوند»، علت چیست؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه; احتمالاً این مطلب به این دلیل می‌باشد که بسمله در فراخی و تنگنا به کار برده می‌شود در حالی که استعاذه که به معنای پناه بردن می‌باشد جز به هنگام سختی کاربرد ندارد، به همین جهت است که استعاذه به صورت مستقیم با ذات مقدس خداوند در ارتباط است همان گونه که شخص به هنگام سختی به صورت مستقیم با شخص کمک دهنده ارتباط برقرار می‌نماید.

موارد مرتبط در آیه «ذلك الكتاب لا ريب فيه» چرا خداوند از کلمه «ذلك» استفاده کرده است؟ منظور از «خير الماكرين» در آیه «وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللهُ وَاللهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ» چیست؟ راز ذكر نام على در «صدق الله العلى العظيم» چیست؟ آیا آیه«ان الله لایحب الفرحین»به این معناست که کار خوشحال کننده ‌انجام ندهیم؟ منظور از نور در آیه «اللهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» چیست؟ توضيحاتى در مورد کلمه «اولى الامر منكم» در آيه «اطيعوالله و اطيعوالرسول» آيه تطهير و زنان پيامبر (صلى الله عليه وآله) كدام يك از آيات كلام الله مجيد بر عصمت ائمه اثنى عشريه صراحت يا دلالت دارد؟ بيم پيامبر (صلى الله عليه وآله) از سرزنش كنندگان آیا منظور از عبس در آيه «عَبَسَ وَ تَوَلَّى أَنْ جاءَهُ الاَْعْمى» رسول الله است؟
نظر شما :
captcha