عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-2149     

فردى كه تقليد يا احتياط می‌کند، در احكام مربوط به آن چگونه بايد عمل نماید؟

استفتاء:

بطور كلى فردى كه مى خواهد تقليد و يا احتياط نمايد، در احكام مربوط به تقليد يا احتياط (به طور مثال در احكام مربوط به شناختن اعلم يا در مسأله تقليد از اعلم يا در شيوه احتياط) چگونه بايد عمل كند؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ در شناخت اعلم، به اهل خبره رجوع كنيد. احتياط معنايش اين است كه عمل را با تمام محتملات آن به جا آورد. اما در تقليد از اعلم به بناء عقلاء رجوع كنيد. مثلا اگر از شما سؤال شود در صورتى كه يكى از نزديكان شما ـ كه خيلى به او علاقه داريد - بيمارى خطرناكى گرفته است و براى مداواى او دو پزشك هستند كه يكى از ديگرى ماهرتر است، براى مداواى مريضتان به كدام يك مراجعه مى كنيد؟ قهراً ارتكاز به ماهرتر، همين ارتكاز دليل لزوم تقليد از اعلم است.

موارد مرتبط نظر حضرتعالى در مورد ولى فقيه چيست؟ آيا ولى فقيه همان مرجع تقليد است؟ مكلف در عمل به احكام سه راه دارد: اجتهاد، تقليد و احتياط. آیا مجرد داشتن رساله یک مرجع، سبب جواز تقليد جوان تازه مکلف شده می‌شود؟ آیا می‌توان بنابر احتياط از چند مجتهد تقليد کرد؟ اگر چند مجتهد در موردی، حكم به احتياط واجب دهند میتوان به آن حكم عمل نكرد؟ آیا مى توان به خاطر حكمى، مرجع تقليد را عوض كرد؟ آيا مکلف مى تواند مرجع تقليد ثابتى نداشته باشد و از مراجع مختلف تقليد نماید؟ اگر مکلف، دو یا چند مرجع را اعلم تشخیص دهد چگونه باید یکی را انتخاب نماید؟ اگر مرجع، حكم به احتياط واجب و فالاعلم ايشان حكم به احتياط مستحب بدهند. آيا مى شود از مرجعى به مرجع تقليد ديگر عدول كرد؟ شرايط آن چيست؟
نظر شما :
captcha