عربی
بروزرسانی: ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۰ مهر
  • اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّهِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلي آبائِهِ في هذِهِ السّاعَة وَ في كُلِّ ساعَة وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّي تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
کد : 18322-2146     

آیا مجرد داشتن رساله یک مرجع، سبب جواز تقليد جوان تازه مکلف شده می‌شود؟

استفتاء:

آیا مجرد دادن رساله یک مرجع توسط فردى - كه اهل خبره و مورد اطمينان و عالم شناس نيست ـ به يك جوان تازه به سن تكليف رسيده كه بدون تحقيق و بدون اينكه در مورد اعلميت ایشان به يقين رسيده باشد، مقلد آن مرجع شود، صحیح بوده و سبب جواز تقلید می‌شود؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ خير، صحيح نيست. تقليد از كسى صحيح است كه يا اهل خبره عادل، شهادت به اعلميت او بدهد; يا انسان از شهرت بين متدينين به اعلميت او اطمينان پيدا كند. مجرد دادن رساله، آن هم توسط غير اهل خبره، سبب جواز تقليد نمی‌شود.

موارد مرتبط فردى كه تقليد يا احتياط می‌کند، در احكام مربوط به آن چگونه بايد عمل نماید؟ نظر حضرتعالى در مورد ولى فقيه چيست؟ آيا ولى فقيه همان مرجع تقليد است؟ مكلف در عمل به احكام سه راه دارد: اجتهاد، تقليد و احتياط. آیا می‌توان بنابر احتياط از چند مجتهد تقليد کرد؟ با بودن رساله یک مرجع در منزل، فرزندان تازه مکلف شده مقلد ايشان می‌شوند؟ چرا زنان نمیتوانند مرجع شوند در حالیكه برخی در عصر ائمه اجازه مرجعيت داشتند؟ آیا مى توان به خاطر حكمى، مرجع تقليد را عوض كرد؟ در مواردی که مکلف حس كند از مرجعش اعلمتر است، رجوع به مرجع صحيح است؟ آيا مکلف مى تواند مرجع تقليد ثابتى نداشته باشد و از مراجع مختلف تقليد نماید؟ اگر مکلف، دو یا چند مرجع را اعلم تشخیص دهد چگونه باید یکی را انتخاب نماید؟
نظر شما :
captcha