عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-2134     

اگر مکلف، دو یا چند مرجع را اعلم تشخیص دهد چگونه باید یکی را انتخاب نماید؟

استفتاء:

بنده پس از جستجوى فراوان بين دو تن از مراجع بزرگوار، نسبت به بحث اعلميت مردد هستم. نظر ايشان لزوم تقليد از اعلم تشخيص داده شده در سن تمييز است و صرف درك مجتهد، در سن تمييز را كافى مى دانند; و از طرفى در صورتى كه وجود اعلم معلوم، ولى معين نباشد و يا اصولاً وجود اعلم محتمل باشد و يا حجت شرعيه بر تساوى باشد، در صورت امكان احتياط را لازم مى دانند. در اين رابطه وظيفه من چيست و در صورتى كه در اين مسأله وظيفه احتياط باشد، چگونه بايد احتياط كنم؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ اولاً: چنانچه در سن تمييز تشخيص داده ايد كه شخصى اعلم است، بعد از بلوغ بايد از او تقليد كنيد.
ثانیاً: چنانچه اعلم مردد بين دو يا چند نفر باشد و راهى براى تعيين و ترجيح نباشد، مخيريد بين تقليد از يكى از آنان و اگر بخواهيد احتياط كنيد، بايد جمع بين فتاوى آنان در عمل بنماييد.

موارد مرتبط حکم تغییر مرجع به دلیل لازم دانستن اذن پدر در ازدواج دختر باکره چیست؟ هر وقت شخص اراده کرد نمی‌تواند مرجع تقلید خود را عوض نماید. فردى كه تقليد يا احتياط می‌کند، در احكام مربوط به آن چگونه بايد عمل نماید؟ نظر حضرتعالى در مورد ولى فقيه چيست؟ آيا ولى فقيه همان مرجع تقليد است؟ آیا مجرد داشتن رساله یک مرجع، سبب جواز تقليد جوان تازه مکلف شده می‌شود؟ با بودن رساله یک مرجع در منزل، فرزندان تازه مکلف شده مقلد ايشان می‌شوند؟ چرا زنان نمیتوانند مرجع شوند در حالیكه برخی در عصر ائمه اجازه مرجعيت داشتند؟ فرق مجتهد با مرجع چيست؟ رهبر واجب الاطاعة است يا مرجع؟ (در صورت بروز اختلاف در حكم يا فتوا) چرا خود مراجع با شناختى كه از هم دارند، يكى را به عنوان اعلم معرفى نمیكنند؟
نظر شما :
captcha