عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-2109     

اگر مردی بعد از طلاق رجوع نماید و زن بی خبر از آن با مرد دیگری ازدواج کند.

استفتاء:

شخصى زنش را طلاق داده و پس از يك ماه رجوع به عقد نموده و طى نامه اى به زنش خبر داده، اما نامه نرسيده و زن پس از اتمام عده شوهر كرده و اكنون از شوهر دوم حامله است. حال شوهر اول برگشته و مسئله روشن شده، تكليف زن و شوهر اول و شوهر دوم و همچنين تكليف بچه  چيست؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ اين خانم زن اولى است و بايد از شوهر دوم جدا شود، چنانچه شوهر اول او را طلاق بدهد، بعد از عده دومى مى تواند او را تزويج كند، غرض اين كه حرام ابدى نمى شود و بچه هم چون وطى به شبهه بوده است اگر امكان الحاق به اولى نباشد، ملحق به شوهر دوم است، يعنى يك سال از نزديكى كردن شوهر اولى بيشتر گذشته باشد. و در صورتى كه كمتر گذشته و احتمال داده شود از شوهر اول است ملحق به او مى شود، بهر حال بچه حلال زاده است.

موارد مرتبط در طلاق خلع آيا زن می‌تواند بعد از طلاق از بذل خود برگردد و طلاق لغو شود؟ در صورت طلاق و جدایی، مادر احق است به حضانت بچه تا هفت سال. اگر زن بگويد آلت شوهرش كوتاه است، آیا از موارد فسخ ازدواج محسوب می شود؟ در صورت تحقق ازدواج اجباری آيا فرزندان متولد شده ولد زنا محسوب مى شوند؟ درصورت ازدواج مرد با خواهر کسی که با او لواط کرده، آیا اولادشان حلال زاده اند؟ آیا مرد در حال عده طلاق بائن، مى تواند زن را به عقد دائم يا موقت خويش درآورد؟ آیا در طلاق رجعى، زوج میتواند بجاى رجوع در زمان عده، زوجه مطلقه را متعه كند؟ بخشش ما فى الذمه در طلاق خلع مشروط به عدم رجوع است. طلاق اكراهى باطل است و با اجازه صحيح نمى شود. طلاق فضولى غير نافذ است يا باطل؟
نظر شما :
captcha