عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18323-1930     

منظور از لشكريانی كه خدا به وسيله آنها پیامبر (ص) را ياری رساند

استفتاء:

خداوند متعال مى فرمايد: «فَأَنْزَلَ اللهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ وَأَيَّدَهُ بجُنُود لَمْ تَرَوْهَا وَجَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِينَ كَفَرُوا السُّفْلى وَكَلِمَةُ اللهِ هِيَ الْعُلْيَا وَاللهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ» (1). منظور از لشكريانی كه خداوند سبحان به وسيله آنها رسول گرامی (ص) را ياری رساند چه كسانى هستند؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ از روايات چنين بر مى آيد كه اين لشكريان نامرئى از ملائكه هستند، و اين كه برخى عنوان كرده‌ اند منظور از لشكريان، كبوتر و عنكبوت است درست نيست، زيرا قرآن كريم بيان مى ‌كند كه لشكريان نامرئى بوده ‌اند در حالى كه عنكبوت و كبوتر را مشركين مشاهده كردند.

----------------------------------------------------------------
1. «آن زمان خدا وقار و آرامش خاطر خود را بر او فرستاد و او را به سپاه و لشکرهای غيبی خود که شما آنان را نديديد مدد فرمود و ندای کافران را پست گردانيد و ندای خداست که مقام بلند دارد، و خدا را کمال قدرت و دانايی است»؛ توبه (9): 40.

موارد مرتبط منظور از امانت در سوره احزاب چیست و چرا كوه‌ ها و زمين اين امانت را نپذيرفتند؟ آیا منظور از اعراب در سوره توبه، بيابان ‌نشينان هستند؟ منظور از صهر در آیه «وَهُوَ الَّذِى خَلَقَ مِنَ الْمَاءِ بَشَراً فَجَعَلَهُ نَسَباً وَ صِهْراً» چیست؟ منظور از روح خدا و دميدن آن، در سوره حجر چیست؟ آیا مراد از آيه 6 سوره بقره این است که ترساندن كافران كارى بيهوده می باشد؟ چرا بعضى آيات نسخ شده و به پیامبر امر نمى ‌شده كه حكم واقعى گفته شود؟ منظور از «خير الماكرين» در آیه «وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللهُ وَاللهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ» چیست؟ منظور از نعمت تمام در آیه «كَذلِكَ يُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تُسْلِمُونَ» چیست؟ منظور از رجاء منظور از لفظ «اعراف» در سوره اعراف چیست؟
نظر شما :
captcha