عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-1811     

در صورت تعارض اولويت با کدام است : تأمين خشنودى مادر و پدر یا زوجه؟

استفتاء:

در صورت تعارض، طبق نقل و روايت و عقل و تجربه و تاريخ اولويت با کدام است : تأمين خشنودى مادر و پدر یا زوجه؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ دو مسأله است؛ يكى آنكه كداميك اولويت دارد فى نفسه، ديگر آنكه در صورت اختلاف، چه کسی عدم قدرت در جمع را دارد؛ آنچه در روايات است خدمت به مادر بر همه اولويت دارد و اما در مورد اختلاف ملاحظه كنيد كداميك در دعوى مظلوم واقع مى شود از او حمايت كنيد.

موارد مرتبط در صورتى كه فرزند نماز نخواند پدرش مى تواند با او قطع رابطه كند؟ اختيارات پدر و مادر آيا افرادی كه دزدی قتل زنا يا لواط كرده اند هم در صورت توبه بخشيده می شوند؟ حکم ترك صله رحم در صورتی که شخص مورد تمسخر و آزار و اذيت قرار گیرد. آيا اولاد می توانند پدر و مادر خود را عاق كنند؟ درصورتیكه كارمند از حقوقش مطلع نباشد بر صاحب‏ كار لازم است‏ به او اطلاع دهد؟ فردی که از دیگران حلالیت می طلبد در صورت حلال نکردن آن ها چه باید بکند؟ آيا امر و نهی پدر و مادر در امور غير واجب باعث ايجاد حكم ثانوی می شود؟ آیا نقل افشاگری روزنامه ها در مورد اشخاص در صورت صحیح نبودن آنها جایز است؟ حكم صله رحم با اقوامی كه پدر و مادر امر به قطع رابطه با آن ها کرده اند چیست؟
نظر شما :
captcha