عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-1690     

آیا صحبت کردن پشت سر كودكی كه هنوز به سن تكلیف نرسیده، غیبت است؟

استفتاء:

آیا صحبت کردن پشت سر كودك یا نونهالی كه هنوز به سن تكلیف نرسیده است، غیبت محسوب می شود و حرام است؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ اگر پشت سر کودک غیر ممیز چیزی به او نسبت دهند غیبت نیست، در مورد طفل ممیز غیر بالغ دو حالت وجود دارد نسبت دادن هر فعل خلاف شرع به طفل ممیز غیر بالغ صدق غیبت نمی کند مثلا اگر گفته شود دروغگو است، اما بعضی از اموری که عیب شمرده می شود مانند نسبت دادن لواط به او غیبت است و حرام.

موارد مرتبط آیا عاق والدين در مورد انجام کارهایی که خلاف شرع نیست نافذ است؟ غیبت شخصي که خودش راضی به این کار است چه حكمی دارد؟ اگر به قصد انتقاص، عيب غير مستور مؤمن در غياب او گفته شود، آیا گناه است؟ عواقب اخروی خودكشي و ميزان شدت عقاب آن چگونه است؟ آیا غيبت رشوه خوار و ربا خوار جايز است؟ كاسبی كه نمی خواهد جنسی را به مشتری بدهد اگر بگويد ندارم، جايز است؟ فردی که از دیگران حلالیت می طلبد در صورت حلال نکردن آن ها چه باید بکند؟ حکم قهر کردن که در نتیجه منجر به کینه و دشمنی می شود چیست؟ آیا نقل افشاگری روزنامه ها در مورد اشخاص در صورت صحیح نبودن آنها جایز است؟ آیا فردى که در محافل به بزرگان دين و مراجع ناسزا بگويد، متجاهر به فسق است؟
نظر شما :
captcha