عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-1382     

آیا جایز است صحبت های استاد را بدون اجازه ضبط و در اختیار دیگران قرار داد؟

استفتاء:

فردی در کلاس آموزشی ثبت نام کرده و از آن کلاس فایل های صوتی تهیه کرده و بدون قصد سود، در اختیار سایر دوستان خود قرار می دهد تا از آن بهره ببرند. استفاده از این سی دی ها چه حکمی دارد؟ ضمنا در قرارداد ثبت نام قید شده است: اگر کسی دروسی را که در این کلاس ها ارائه می شود ضبط کند از آن کلاس اخراج می شود.

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ عمل آن شخصی که اقدام به ضبط بدون اجازه دروس نموده جایز نیست و حتما باید از مسئولین مربوطه کسب رضایت کند ولی استفاده دیگران از آن سی دی ها اشکالی ندارد.

موارد مرتبط آیا جایز است زوجين نطفه خود را در رحم زن ديگری مثلاً خاله زوج پرورش دهند؟ حکم استفاده از مطالب و اخبار يك سايت يا خبرگزارى بدون ذكر منبع خبر چیست؟ شرکت ایرانی برنامه کامپیوتری را بدون مجوز کپی کند و بفروشد چه حکمی دارد؟ مطالبی که پشت سر دیگران، طنز یا جدی در روزنامه و تلویزیون مطرح می شود. افراد می توانند اجازه دهند در صورت مرگ مغزی از اعضای بدنشان استفاده شود؟ آیا استفاده از بانک اسپرم برای باردار کردن زن مسلمان جایز است؟ آیا خرید از فروشگاه ها و رستوران هایی از قبیل مك دونالد جایز است؟ آیا دخالت مسلمانان در پرورش خوک جهت صادرات و اشتغال جایز است؟ آيا شركت در مسابقاتی كه به پيش بينی مسابقات فوتبال می پردازند، جایز است؟ آیا فرو کردن سیگار در الکل و کشیدن آن جایز است؟
نظر شما :
captcha