عربی
بروزرسانی: ۱۳۹۹ يکشنبه ۴ خرداد
  • اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّهِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلي آبائِهِ في هذِهِ السّاعَة وَ في كُلِّ ساعَة وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّي تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
کد : 18334-890     

شبهات پیرامون زیارت عاشورا

قوى بودن سند زيارت عاشورا و عدم شك در آن

سوال1: اين روزها فرهنگ شبهه افكنى در مورد زيارت عاشورا، سند اين زيارت نامه و ذكر لعن در آن، شايع شده است به گونه اى كه برخى، زيارت عاشورا و سند آن را انكار مى كنند و برخى ديگر بر اين باورند كه زيارت عاشورا حتى اگر صحيح هم باشد، ذكر لعنت در آن ساختگى و نادرست است، نظر جنابعالى چيست؟
پاسخ: باسمه جلت اسمائه؛ سند زيارت عاشورا، آن قدر قوى است كه نمى توان به هيچ روى، آن را مورد تشكيك قرار داد و ذكر لعنت در آن هم، در متن معتبر حديث، وجود دارد.(1)

صحيح بودن متن و سند زيارت عاشورا

سوال2: آيا متن و سند زيارت عاشورا صحيح است؟ و آيا در ميان علماى شيعه، كسى هست كه آن را ضعيف بداند؟
پاسخ: باسمه جلت اسمائه؛ بله، متن و سند آن صحيح است و بعيد مى دانم كه هيچ عالم محقّقى اين زيارت نامه معتبر را ضعيف قلمداد كرده باشد، اينجانب بحمدالله پنجاه سال است كه هر روز اين زيارت نامه را مى خوانم و از خداوند متعال مى خواهم تا پايان عمر مرا از اين توفيق، محروم نكند.

ايجاد شبهه در زيارت عاشورا توسط برخى طلبه ها

سوال3: الف: برخى طلبه ها در مورد جواز لعن، تشكيك مى كنند و از همين رو ذكر لعنت و نفرين در زيارت عاشورا را نمى پسندند، ديدگاه شما چيست؟
ب: آيا مى توان، حقوق شرعى، كفّاره و نذورات را به اين تشكيك كنندگان اختصاص داد؟

پاسخ: باسمه جلت اسمائه؛ الف: در قرآن و روايات معتبر و متواتر، برخى گروهها مورد لعن و نفرين قرار گرفته اند كه به برخى از آنها اشاره مى كنيم:
1. لعن كسانى كه با اهل بيت(عليهم السلام) از در جنگ و دشمنى درآيند.
2. لعن كسانى كه به اهل بيت(عليهم السلام) ستم كنند.
3. لعن كسانى كه با اهل بيت(عليهم السلام)دشمنى كرده و كينه آنها را در دل داشته باشند.
4. لعن كسانى كه در اعتقادات و شيوه زندگى با اهل بيت(عليهم السلام)مخالف باشند و ولايت آنها را ترك كنند.
5. لعن كسانى كه اهل بيت(عليهم السلام)را آزار دهند.
6. لعن دروغگويان و يا كسانى كه به خدا و رسول(صلى الله عليه وآله وسلم)دروغ بندند.
7. لعن شراب، فروشنده و حامل آن و نيز لعن كسى كه درخت انگور را به منظور تهيه شراب در زمين، غرس كند و يا بر سر سفره اى بنشيند كه در آن شراب باشد حتّى در صورتى كه از آن ننوشد.
8. در مورد زنا و ساير محرّمات مانند لعن كسى كه استمنا كند يا به بازى شطرنج بپردازد.
9. لعن كسى كه برخى واجبات را ترك كند مانند زنى كه بدون اجازه شوهر، از خانه خارج شود.
10. لعن كسى كه برخى مكروهات را انجام دهد و نيز موارد ديگرى كه روايات مربوط به آن، قابل شمارش نيست.
ب: خير، اختصاص هيچيك از حقوق شرعى به اينان، جائز نيست زيرا كسى كه دين خود را از شبهات، حفظ نكند چگونه مى تواند از حقوق خدا كه در اختيارش قرار مى گيرد، پاسدارى كند؟!

---------------------------------------------------------------------------------
1. گاه بزرگان شيعه در تفسير اول و ثانى... در اين زيارت مورد سؤال واقع مى شدند. آنها هيچ گاه سند را زير سؤال نمى بردند بلكه تفسيرهايى براى اين واژه ها مى كردند.
موارد مرتبط سئوالات اعتقادی پیرامون امام حسین (ع) و واقعه عاشورا زیارت عاشورا سایر زیارت نامه ها زیارت نامه های امام حسین(ع) حوادث عاشورا - بخش نخست حوادث عاشورا - بخش دوم حوادث عاشورا - بخش سوم حوادث عاشورا - بخش پایانی نگاهی به حوادث عاشورا
نظر شما :
captcha