عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
دعای نوزدهم: «دُعَاؤُهُ فِی الِاسْتِسْقَاءِ» 
- دعاى آن حضرت در درخواست باران -
 
(وَ كَانَ مِنْ دُعَائِهِ، عَلَیهِ السَّلَامُ عِنْدَ الِاسْتِسْقَاءِ بَعْدَ الْجَدْبِ:)
دعاى نوزدهم از دعاهاى امام علیه السّلام است هنگام درخواست باران پس از خشكسالى‏:
 
(استسقاء «باران خواستن از خداى تعالى» به دعاء در هر وقتى از اوقات می‌ شود، و بهتر آنست كه دعاء بعد از یكى از نمازهاى شبانه روز باشد و بهتر از هر دو خواندن نماز استسقاء است كه كیفیت آن در كتب فقه بیان شده است)
 
(1) اللَّهُمَّ اسْقِنَا الْغَیثَ، وَ انْشُرْ عَلَینَا رَحْمَتَكَ بِغَیثِكَ الْمُغْدِقِ مِنَ السَّحَابِ الْمُنْسَاقِ لِنَبَاتِ أَرْضِكَ الْمُونِقِ فِی جَمِیعِ الْآفَاقِ.
بار خدایا ما را به باران سیراب گردان، و رحمتت را به باران فراوان از ابرى كه براى رویانیدن گیاه زیبا در اطراف زمینت روان است بر ما بگستران.
 
(2) وَ امْنُنْ عَلَى عِبَادِكَ بِإِینَاعِ الثَّمَرَةِ، وَ أَحْی بِلَادَكَ بِبُلُوغِ الزَّهَرَةِ، وَ أَشْهِدْ مَلَائِكَتَكَ الْكِرَامَ السَّفَرَةَ بِسَقْی مِنْكَ نَافِعٍ، دَائِمٍ غُزْرُهُ، وَاسِعٍ دِرَرُهُ، وَابِلٍ سَرِیعٍ عَاجِلٍ. 
و با رسیده شدن میوه بر بندگانت احسان فرما، و با شكفته شدن شكوفه و گل و گیاه شهرهایت را زنده نما، و فرشتگانت را كه بزرگوار و نویسنده (یا سفراء و فرستادگان)اند آماده ساز به آب رساندن سودمند از جانب خود كه فراوانى همواره و باریدن بسیار داشته (همه جا را فراگیرد) سخت و تند و شتابان باشد.
 
(3) تُحْیی بِهِ مَا قَدْ مَاتَ، وَ تَرُدُّ بِهِ مَا قَدْ فَاتَ وَ تُخْرِجُ بِهِ مَا هُوَ آتٍ، وَ تُوَسِّعُ بِهِ فِی الْأَقْوَاتِ، سَحَاباً مُتَرَاكِماً هَنِیئاً مَرِیئاً طَبَقاً مُجَلْجَلًا، غَیرَ مُلِثٍّ وَدْقُهُ، وَ لَا خُلَّبٍ بَرْقُهُ. 
كه به آن آنچه را مرده است‏ زنده (سبز و خرّم) نمایى، و آنچه از دست رفته بازگردانى، و آنچه آمدنى است بیرون آرى، و به آن روزی‌ ها را فراخى داده بیافزایى، ابرى (از تو می‌ خواهم) كه روی هم انباشته و با خوشى و گوارا و فراگیرنده بوده صداى رعد از آن شنیده شود، و بارانش همیشه (كه گیاه‌ ها را تباه و ساختمان‌ ها را ویران گرداند) و برقش فریب دهنده (بى‌ باران) نباشد.
 
(4) اللَّهُمَّ اسْقِنَا غَیثاً مُغِیثاً مَرِیعاً مُمْرِعاً عَرِیضاً وَاسِعاً غَزِیراً، تَرُدُّ بِهِ النَّهِیضَ، وَ تَجْبُرُ بِهِ الْمَهِیضَ.
بار خدایا ما را سیراب كن از بارانى كه برطرف كننده خشكسالى، رویاننده گیاه، پهن و فراخ و بسیار باشد كه به وسیله آن، گیاه ایستاده (سبز و خرّم سال‌ هاى پیش) را بازگردانى، و گیاه شكسته (پژمرده) را درست (سربلند) نمایى.
 
(5) اللَّهُمَّ اسْقِنَا سَقْیاً تُسِیلُ مِنْهُ الظِّرَابَ، وَ تَمْلَأُ مِنْهُ الْجِبَابَ، وَ تُفَجِّرُ بِهِ الْأَنْهَارَ، وَ تُنْبِتُ بِهِ الْأَشْجَارَ، وَ تُرْخِصُ بِهِ الْأَسْعَارَ فِی جَمِیعِ الْأَمْصَارِ، وَ تَنْعَشُ بِهِ الْبَهَائِمَ وَ الْخَلْقَ، وَ تُكْمِلُ لَنَا بِهِ طَیبَاتِ الرِّزْقِ، و تُنْبِتُ لَنَا بِهِ الزَّرْعَ وَ تُدِرُّ بِهِ الضَّرْعَ وَ تَزِیدُنَا بِهِ قُوَّةً إِلَى قُوَّتِنَا.
بار خدایا ما را آب ده آبی كه از آن تل ‏ها روان سازى، و چاه‌ ها را پر گردانى، و جوی‌ ها را جارى نمایى، و درخت‌ ها را برویانى، و نرخ‌ ها را در همه شهرها ارزان كنى، و چهارپایان و آفریدگان را به نشاط و شادمانى آورى، و روزی‌ هاى پاكیزه را براى ما به كمال برسانى، و كشت را برویانى، و پستان چهارپایان را پر شیر سازى، و توانایى بر توانایى ما بیافزایى.
 
(6) اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْ ظِلَّهُ عَلَینَا سَمُوماً، وَ لَا تَجْعَلْ بَرْدَهُ عَلَینَا حُسُوماً، وَ لَا تَجْعَلْ صَوْبَهُ عَلَینَا رُجُوماً، وَ لَا تَجْعَلْ مَاءَهُ عَلَینَا أُجَاجاً.
بار خدایا سایه آن ابر را بر ما باد گرم و سردیش را شوم و باریدنش را عذاب و آبش را شور مگردان.
 
(7) اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ ارْزُقْنَا مِنْ بَرَكَاتِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ، إِنَّكَ عَلى‏ كُلِّ شَی‏ءٍ قَدِیرٌ.
بار خدایا بر محمّد و آل محمّد درود فرست، و ما را از بركات آسمان‏ ها و زمین (خیر و نیكی‌ هاى آنها) روزى عطا فرما، زیرا تو بر هر چیز توانایى.
 
ترجمه و شرح صحیفه کامله سجادیه (فیض الاسلام)
موارد مرتبط دعای اول: ستایش نمودن خدای عزوجل دعای دوم: درود بر محمد و آل او دعای سوم: درود بر حمله (نگاه دارندگان) عرش دعای چهارم: درود بر كساني كه به پيغمبران ايمان آورده ‏اند دعای پنجم: دعاى آن حضرت براى خود و نزديكانش دعای ششم: دعاى آن حضرت هنگام بامداد و شام دعای هفتم: دعاى آن حضرت در مهمّات و سختي ها دعای هشتم: دعاى آن حضرت در پناه بردن به خدا دعای نهم: دعاى آن حضرت در آرزو داشتن به آمرزش دعای دهم: دعاى آن حضرت در التجاء به خداى تعالى