عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
دعای هفدهم: «دُعَاؤُهُ عَلَى الشَّیطَانِ» 
- دعاى آن حضرت در دور كردن شيطان -
 
(وَ كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَیهِ السَّلَامُ إِذَا ذُكِرَ الشَّیطَانُ فَاسْتَعَاذَ مِنْهُ وَ مِنْ عَدَاوَتِهِ وَ كَیدِهِ:)
دعاى هفدهم از دعاهاى امام علیه السّلام است هنگامی كه گفتگوى شیطان می‌ شد و از او و دشمنى و مكر او به خدا پناه می‌ برد:
 
(1) اللَّهُمَّ إِنَّا نَعُوذُ بِكَ مِنْ نَزَغَاتِ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ وَ كَیدِهِ وَ مَكَایدِهِ، وَ مِنَ الثِّقَةِ بِأَمَانِیهِ وَ مَوَاعِیدِهِ وَ غُرُورِهِ وَ مَصَایدِهِ.
بار خدایا ما (خداپرستان) به تو پناه می‌ بریم از تبهكاری‌ ها (یا وسوسه‏ ها)ى شیطان (آفریده شده از آتش) رانده شده (از رحمت) و از حیله و چاره‏ جویى و مكرهاى (گوناگون) او، و از اطمینان به آرزوها (یا دروغ‌ ها) و وعده ‏ها و فریب و دام‌ هاى او.
 
(2) وَ أَنْ یطْمِعَ نَفْسَهُ فِی إِضْلَالِنَا عَنْ طَاعَتِكَ، وَ امْتِهَانِنَا بِمَعْصِیتِكَ، أَوْ أَنْ یحْسُنَ عِنْدَنَا مَا حَسَّنَ لَنَا، أَوْ أَنْ یثْقُلَ عَلَینَا مَا كَرَّهَ إِلَینَا.
و از اینكه در گمراه نمودن ما از طاعتت و خوار ساختن ما به معصیتت طمع كند، یا نزد ما نیكو باشد چیزى (گناهان) كه او براى ما نیكو می‌ نماید، یا بر ما سنگین آید چیزى (طاعات) را كه او در نظر ما زشت گرداند.
 
(3) اللَّهُمَّ اخْسَأْهُ عَنَّا بِعِبَادَتِكَ، وَ اكْبِتْهُ بِدُءوبِنَا فِی مَحَبَّتِكَ، وَ اجْعَلْ بَینَنَا وَ بَینَهُ سِتْراً لَا یهْتِكُهُ، وَ رَدْماً مُصْمِتاً لَا یفْتُقُهُ.
بار خدایا او را از ما به سبب عبادت و بندگیت دور كن، و با كوشش ما در دوستیت ذلیل و خوار فرما، و میان ما و او پرده ‏اى قرار ده كه آن را ندرد، و سدّ میان‏ پر (استوار)ى كه آن را نشكافد.
 
(4) اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اشْغَلْهُ عَنَّا بِبَعْضِ أَعْدَائِكَ، وَ اعْصِمْنَا مِنْهُ بِحُسْنِ رِعَایتِكَ، وَ اكْفِنَا خَتْرَهُ، وَ وَلِّنَا ظَهْرَهُ، وَ اقْطَعْ عَنَّا إِثْرَهُ.
بار خدایا بر محمّد و آل او درود فرست، و او را به جاى ما به بعضى دشمنانت مشغول ساز، و با نیكى نگهداریت ما را از او نگهدار، و مكر او را از ما دور دار، و او را از ما فرار ده، و نشانه پایش را از ما ببر (او را از آمدن نزد ما جلوگیرى فرما).
 
(5) اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَمْتِعْنَا مِنَ الْهُدَى بِمِثْلِ ضَلَالَتِهِ، وَ زَوِّدْنَا مِنَ الْتَّقْوَى ضِدَّ غَوَایتِهِ، وَ اسْلُكْ بِنَا مِنَ التُّقَى خِلَافَ سَبِیلِهِ مِنَ الرَّدَى.
بار خدایا بر محمّد و آل او درود فرست، و ما را از رستگارى، در برابر گمراهى او بهره‏ مند گردان، و ما را خلاف گمراهى او از تقوى و پرهیزكارى توشه ده، و خلاف راه او كه راه تباهى است ما را به راه پرهیزگارى ببر.
 
(6) اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْ لَهُ فِی قُلُوبِنَا مَدْخَلًا وَ لَا تُوطِنَنَّ لَهُ فِیمَا لَدَینَا مَنْزِلًا.
بار خدایا براى او در دل‌ هاى ما جایى قرار مده، و در آنچه نزد ما است جایگاهى آماده مساز.
 
(7) اللَّهُمَّ وَ مَا سَوَّلَ لَنَا مِنْ بَاطِلٍ فَعَرِّفْنَاهُ، وَ إِذَا عَرَّفْتَنَاهُ فَقِنَاهُ، وَ بَصِّرْنَا مَا نُكَایدُهُ بِهِ، وَ أَلْهِمْنَا مَا نُعِدُّهُ لَهُ، وَ أَیقِظْنَا عَنْ سِنَةِ الْغَفْلَةِ بِالرُّكُونِ إِلَیهِ، وَ أَحْسِنْ بِتَوْفِیقِكَ عَوْنَنَا عَلَیهِ.
بار خدایا باطل و نادرستى را كه براى ما می‌ آراید به ما بشناسان، و چون آن را به ما شناساندى ما را از آن نگهدارى كن، و ما را به آنچه كه او را بفریبیم بینا فرما، و به دل ما بیافكن چیزى كه براى دور ساختن او آماده سازیم، و از خواب غفلت كه به سبب آن اعتماد و میل به او است بیدارمان گردان، و به توفیق خود ما را بر مخالفت او نیكو یارى نما.
 
(8) اللَّهُمَّ وَ أَشْرِبْ قُلُوبَنَا إِنْكَارَ عَمَلِهِ، وَ الْطُفْ لَنَا فِی نَقْضِ حِیلِهِ.
بار خدایا و زیر بار نرفتن كردار او را در دل‌ هاى ما آبیارى كن، و در شكستن (از بین بردن) چاره ‏جویی‌ هاى او ما را توفیق عطا فرما.
 
(9) اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ حَوِّلْ سُلْطَانَهُ عَنَّا، وَ اقْطَعْ رَجَاءَهُ مِنَّا، وَ ادْرَأْهُ عَنِ الْوُلُوعِ بِنَا.
بار خدایا بر محمّد و آل او درود فرست، و تسلّط او را از ما بگردان، و امید او را از ما ببر، و او را از حرص به (معصیت واداشتن) ما باز دار.
 
(10) اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اجْعَلْ آبَاءَنَا وَ أُمَّهَاتِنَا وَ أَوْلَادَنَا وَ أَهَالِینَا وَ ذَوِی أَرْحَامِنَا وَ قَرَابَاتِنَا وَ جِیرَانَنَا مِنَ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ مِنْهُ فِی حِرْزٍ حَارِزٍ، وَ حِصْنٍ حَافِظٍ، وَ كَهْفٍ مَانِعٍ، وَ أَلْبِسْهُمْ مِنْهُ جُنَناً وَاقِیةً، وَ أَعْطِهِمْ عَلَیهِ أَسْلِحَةً مَاضِیةً.
بار خدایا بر محمّد و آل او درود فرست، و پدران و مادران و فرزندان و قبیله ‏ها و خویشان و نزدیكان و همسایگان ما را از مردان و زنان اهل ایمان از شر او در جاى استوار و قلعه نگهدارنده و پناهگاه بازدارنده قرار ده، و ایشان را براى دور كردن شرّ او زره ‏هاى حفظ كننده بپوشان، و براى زد و خورد با او سلاح‌ هاى برّنده به آنان عطا فرما (آنها را به تقواى و عمل صالح توفیق ده).
 
(11) اللَّهُمَّ وَ اعْمُمْ بِذَلِكَ مَنْ شَهِدَ لَكَ بِالرُّبُوبِیةِ، وَ أَخْلَصَ لَكَ بِالْوَحْدَانِیةِ، وَ عَادَاهُ لَكَ بِحَقِیقَةِ الْعُبُودِیةِ، وَ اسْتَظْهَرَ بِكَ عَلَیهِ فِی مَعْرِفَةِ الْعُلُومِ الرَّبَّانِیةِ.
بار خدایا مشمول این درخواست من گردان هر كه را كه به پروردگاریت گواهى دهد، و به یگانگی‌ ات اخلاص داشته باشد و به بندگى از روى حقیقت با شیطان دشمنى نماید، و در آموختن علم‌ هاى خدایى (اصول عقائد؛ احكام و مكارم اخلاق) بر دشمنى با او از تو كمك بطلبد.
 
(12) اللَّهُمَّ احْلُلْ مَا عَقَدَ، وَ افْتُقْ مَا رَتَقَ، وَ افْسَخْ مَا دَبَّرَ، وَ ثَبِّطْهُ إِذَا عَزَمَ، وَ انْقُضْ مَا أَبْرَمَ.
بار خدایا آنچه شیطان گره زند باز كن، و آنچه ببندد بگشا و آنچه بیاندیشد برهم زن، و چون تصمیم گیرد باز دار، و آنچه استوار نماید بشكن.
 
(13) اللَّهُمَّ وَ اهْزِمْ جُنْدَهُ، وَ أَبْطِلْ كَیدَهُ وَ اهْدِمْ كَهْفَهُ، وَ أَرْغِمْ أَنْفَهُ
بار خدایا لشگرش (كارگردانانش از انس و جن) را شكست ده، و مكرش را بى‏ بهره گردان، و پناهگاهش را ویران‌ ساز، و بینیش را به خاك مال (خوارش گردان).
 
(14) اللَّهُمَّ اجْعَلْنَا فِی نَظْمِ أَعْدَائِهِ، وَ اعْزِلْنَا عَنْ عِدَادِ أَوْلِیائِهِ، لَا نُطِیعُ لَهُ إِذَا اسْتَهْوَانَا، وَ لَا نَسْتَجِیبُ لَهُ إِذَا دَعَانَا، نَأْمُرُ بِمُنَاوَأَتِهِ، مَنْ أَطَاعَ أَمْرَنَا، وَ نَعِظُ عَنْ مُتَابَعَتِهِ مَنِ اتَّبَعَ زَجْرَنَا.
بار خدایا ما را در رشته دشمنان او قرار ده و از شمار دوستانش بر كنار فرما كه او را پیروى نكنیم هرگاه فریبمان دهد، و اجابتش ننماییم هرگاه بخواند، هر كه فرمان ما را پیروى كند به دشمنى شیطان امر كنیم، و از پیروى او دور داریم كسى را كه نهى ما بپذیرد.
 
(15) اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ خَاتَمِ النَّبِیینَ وَ سَیدِ الْمُرْسَلِینَ وَ عَلَى أَهْلِ بَیتِهِ الطَّیبِینَ الطَّاهِرِینَ، وَ أَعِذْنَا وَ أَهَالِینَا وَ إِخْوَانَنَا وَ جَمِیعَ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ مِمَّا اسْتَعَذْنَا مِنْهُ، وَ أَجِرْنَا مِمَّا اسْتَجَرْنَا بِكَ مِنْ خَوْفِهِ
بار خدایا بر محمّد آخر پیغمبران و مهتر فرستادگان و بر خانواده او (حضرت زهرا و دوازده امام علیهم السّلام) كه پاك و پاكیزه‏ اند درود فرست، و ما و كسان و برادران ما و همه مردان و زنان اهل ایمان را پناه ده از آنچه از آن پناه برده ‏ایم، و رهاییمان ده از آنچه از ترس آن از تو رهایی طلبیده ‏ایم.
 
(16) وَ اسْمَعْ لَنَا مَا دَعَوْنَا بِهِ، وَ أَعْطِنَا مَا أَغْفَلْنَاهُ، وَ احْفَظْ لَنَا مَا نَسِینَاهُ، وَ صَیرْنَا بِذَلِكَ فِی دَرَجَاتِ الصَّالِحِینَ وَ مَرَاتِبِ الْمُؤْمِنِینَ، آمِینَ رَبَّ الْعَالَمِینَ.
و آنچه درخواست نمودیم روا ساز، و آنچه از دست دادیم عطا فرما، و آنچه فراموش كردیم براى ما نگهدار، و به وسیله آن ما را در جاهاى نیكوكاران و اهل ایمان قرار ده، و پروردگار جهانیان (دعاى ما را) اجابت فرما.
 
ترجمه و شرح صحیفه کامله سجادیه (فیض الاسلام)
موارد مرتبط دعای اول: ستایش نمودن خدای عزوجل دعای دوم: درود بر محمد و آل او دعای سوم: درود بر حمله (نگاه دارندگان) عرش دعای چهارم: درود بر كساني كه به پيغمبران ايمان آورده ‏اند دعای پنجم: دعاى آن حضرت براى خود و نزديكانش دعای ششم: دعاى آن حضرت هنگام بامداد و شام دعای هفتم: دعاى آن حضرت در مهمّات و سختي ها دعای هشتم: دعاى آن حضرت در پناه بردن به خدا دعای نهم: دعاى آن حضرت در آرزو داشتن به آمرزش دعای دهم: دعاى آن حضرت در التجاء به خداى تعالى