عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-229     

بقاى بر تقليد ميت جايز نيست.

استفتاء:

از نظر شما بقاى بر تقليد ميت جايز است يا خير؟ در صورت منفی بودن پاسخ لطفا دلایل خود را ذکر بفرمایید

جواب:

باسمه جلت اسمائه; جايز نيست. پاسخ به اين سؤال احتياج به بحث مفصل دارد. تا اين اواخر در بين فقهاء اسلام كسى قائل به جواز بقاء نبوده است. حتى شيخ انصارى نقل مى كنند كه عموماً مى گفته اند: قول الميت كالميت و عدم بقاء رأى و همان گونه كه اگر مجتهدى مرض نسيان بگيرد بقاء بر تقليد او اجماعاً جايز نيست; اگر هم بميرد و رأيش از بين برود بقاء بر تقليد از او جايز نيست.

موارد مرتبط فردى كه تقليد يا احتياط می‌کند، در احكام مربوط به آن چگونه بايد عمل نماید؟ نظر حضرتعالى در مورد ولى فقيه چيست؟ آيا ولى فقيه همان مرجع تقليد است؟ مكلف در عمل به احكام سه راه دارد: اجتهاد، تقليد و احتياط. آیا مجرد داشتن رساله یک مرجع، سبب جواز تقليد جوان تازه مکلف شده می‌شود؟ آیا می‌توان بنابر احتياط از چند مجتهد تقليد کرد؟ آیا مى توان به خاطر حكمى، مرجع تقليد را عوض كرد؟ آيا مکلف مى تواند مرجع تقليد ثابتى نداشته باشد و از مراجع مختلف تقليد نماید؟ آيا مى شود از مرجعى به مرجع تقليد ديگر عدول كرد؟ شرايط آن چيست؟ حکم اعمال كسى که در اوایل تكليف نتوانسته مرجع تقليدش را تعيين كند چیست؟ آيا مرجع تقليد، مى تواند ديگران را از تقليد خود محروم كند؟
نظر شما :
captcha