عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-2136     

در مواردی که مکلف حس كند از مرجعش اعلمتر است، رجوع به مرجع صحيح است؟

استفتاء:

آيا در زمانى كه انسان در مورد يك مسأله خاص، با توجه به تحقيقاتى كه در آيات و روايات انجام داده و به قطعيت رسيده است و در آن حكم خاص، به دلايلى احساس مى كند كه از مرجع اش اعلم است، آيا رجوع ايشان به مرجع، صحيح است يا خير؟ (به فرض اينكه واقعاً در مورد آن حكم از مرجع اش اعلم باشد)

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ چنانچه شما درس خوانده ايد و به درجه اجتهاد ولو در بعضى از مسائل رسيده ايد، بايد در آن مسائل رجوع نكنيد و اگر مجتهد نيستيد، ممكن نيست بتوانيد از آيات قرآن و روايات حكمى را به دست بياوريد كه فقهاء نفهميده اند.

موارد مرتبط حکم تغییر مرجع به دلیل لازم دانستن اذن پدر در ازدواج دختر باکره چیست؟ هر وقت شخص اراده کرد نمی‌تواند مرجع تقلید خود را عوض نماید. نظر حضرتعالى در مورد ولى فقيه چيست؟ آيا ولى فقيه همان مرجع تقليد است؟ آیا مجرد داشتن رساله یک مرجع، سبب جواز تقليد جوان تازه مکلف شده می‌شود؟ با بودن رساله یک مرجع در منزل، فرزندان تازه مکلف شده مقلد ايشان می‌شوند؟ چرا زنان نمیتوانند مرجع شوند در حالیكه برخی در عصر ائمه اجازه مرجعيت داشتند؟ فرق مجتهد با مرجع چيست؟ رهبر واجب الاطاعة است يا مرجع؟ (در صورت بروز اختلاف در حكم يا فتوا) آیا مى توان به خاطر حكمى، مرجع تقليد را عوض كرد؟ آيا مکلف مى تواند مرجع تقليد ثابتى نداشته باشد و از مراجع مختلف تقليد نماید؟
نظر شما :
captcha