عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18323-1991     

مقصود آيه 45 سوره فرقان از «مد الظل»، گستراندن سايه، چیست؟

استفتاء:

معنا و مفهوم این آیه که خداوند می ‌فرماید: «أَلَمْ تَرَ إِلَى رَبِّكَ كَيْفَ مَدَّ الظِّلَّ وَلَوْ شَاءَ لَجَعَلَهُ سَاكِناً ثُمَّ جَعَلْنَا الشَّمْسَ عَلَيْهِ دَلِيلا ثُمَّ قَبَضْنَاهُ إِلَيْنَا قَبْضاً يَسِيرا»ً (1) چیست؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ مقصود اين آيه شريفه از «مد الظل» يا گستراندن سايه، بلند شدن تدريجى سايه از ظهر به بعد است. اين كشيده شدن سايه بر اساس نزديكى خورشيد به افق و از سمت غرب به شرق اتفاق مى ‌افتد و نقطه پايانى اين بلند شدن سايه هنگام غروب آفتاب است. سايه در زمان ‌هاى مختلف در حال حركت به نظر مى ‌رسد و اگر خدا مى‌ خواست مى توانست آن را ساكن و غير متحرك بنمايد.

--------------------------------------------------------------

1. «آيا نديدی که خدای تو چگونه سايه را با آنکه اگر خواستی ساکن کردی (بر سر عالميان) بگسترانيد؟ آن گاه آفتاب را بر آن دليل قرار داديم. سپس ظلّ آن آفتاب (منبسط) را به سوی خود تدريجا قبض می کنيم»؛ فرقان (25): 45 و 46.

موارد مرتبط منظور از امانت در سوره احزاب چیست و چرا كوه‌ ها و زمين اين امانت را نپذيرفتند؟ آیا منظور از اعراب در سوره توبه، بيابان ‌نشينان هستند؟ منظور از صهر در آیه «وَهُوَ الَّذِى خَلَقَ مِنَ الْمَاءِ بَشَراً فَجَعَلَهُ نَسَباً وَ صِهْراً» چیست؟ منظور از روح خدا و دميدن آن، در سوره حجر چیست؟ تفسیر آیه شریفه: «وَكَانَ عَرْشُهُ عَلَى الْمَاءِ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلا» چیست؟ معنا و مقصود اين فرموده خداوند در آیه: «فَكَانَ قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَى» چیست؟ مقصود از «طوى» در آیه «فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ إِنَّكَ بالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوىً» چیست؟ آيا آيه 48 سوره بقره با عقايد ما درباره شفاعت هم‌ خوان است؟ آیا مراد از آيه 6 سوره بقره این است که ترساندن كافران كارى بيهوده می باشد؟ فرق استغفار و توبه در آیه «وَ أَنِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ» چیست؟
نظر شما :
captcha