عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18323-1971     

منظور از هفت در آیه «وَلَقَدْ آتَيْنَاكَ سَبْعًا مِنَ الْمَثَانِي وَالْقُرْآنَ الْعَظِيمَ» چیست؟

استفتاء:

خداوند متعال در قرآن کریم در سوره حجر می ‌فرماید: «وَلَقَدْ آتَيْنَاكَ سَبْعًا مِنَ الْمَثَانِي وَالْقُرْآنَ الْعَظِيمَ» (1). آیا در اینجا سوره حمد خارج از قرآن است یا قرآن شامل این سوره مبارکه هم می ‌شود؟

جواب:

باسمه جلّت اسمائه؛ طبق آنچه از روایات بر می ‌آید منظور از هفت، همان سوره حمد است و (من) تبعیضیه است. منظور از مثانی طبق آیه شریفه: «كِتَابًا مُتَشَابهًا مَثَانِيَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ» (2)، قرآن است. بنابراین آیات سوره حمد جزء قرآن است و اینکه خداوند فرموده است «هفت آیت از قرآن و قرآن با عظمت» به معنای بزرگ داشتن سوره فاتحه و قرآن است. گاهی به فاتحه، قرآن عظیم نیز گفته شده است در حالی که این سوره بخشی از قرآن است. تدبر کنید که امر لطیفی است.

---------------------------------------------------------------------

1. «(ای محمد) همانا هفت آيت با ثنا (و دعا که قسمت بين خدا و عبد شده و در هر نماز دو بار خوانده می ‌شود، يعنی سوره حمد) و اين قرآن با عظمت را بر تو فرستاديم»؛ حجر (15): 87.

2. «کتابی که آياتش همه (در کمال فصاحت و اعجاز) با هم مشابه است و در آن ثنای خدا (و خاصان خدا) مکرر می ‌شود، که از تلاوت (آيات قهر) آن خدا ترسان را لرزه بر اندام افتد»؛ زمر (39): 23.

موارد مرتبط منظور از امانت در سوره احزاب چیست و چرا كوه‌ ها و زمين اين امانت را نپذيرفتند؟ آیا منظور از اعراب در سوره توبه، بيابان ‌نشينان هستند؟ منظور از صهر در آیه «وَهُوَ الَّذِى خَلَقَ مِنَ الْمَاءِ بَشَراً فَجَعَلَهُ نَسَباً وَ صِهْراً» چیست؟ منظور از روح خدا و دميدن آن، در سوره حجر چیست؟ تفسیر آیه شریفه: «وَكَانَ عَرْشُهُ عَلَى الْمَاءِ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلا» چیست؟ معنا و مقصود اين فرموده خداوند در آیه: «فَكَانَ قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَى» چیست؟ مقصود از «طوى» در آیه «فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ إِنَّكَ بالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوىً» چیست؟ مقصود آيه 45 سوره فرقان از «مد الظل»، گستراندن سايه، چیست؟ فرق استغفار و توبه در آیه «وَ أَنِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ» چیست؟ منظور از «خير الماكرين» در آیه «وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللهُ وَاللهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ» چیست؟
نظر شما :
captcha