عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18323-1970     

منظور از نور در آیه «اللهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» چیست؟

استفتاء:

خداوند متعال می ‌فرماید: «اللهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» (1). در این آیه نور، صفت خدا است. اما نور ماده‌ ای است که از ذرات و پرتوها تشکیل شده است و می ‌دانیم که خدا از این ها منزه است. پس منظور از نور چیست؟ و تفسیر و نظر حضرت‌ عالی از نور چیست؟

جواب:

باسمه جلّت اسمائه؛ نور چیزی است که به واسطه آن چیزهای دیگر آشکار می ‌شوند، بنابراین اشیایی که به چشم دیده می ‌شوند به واسطه نور قابل دیدن می ‌شوند حال آن که خود نور بذاته آشکار است. سپس به هر چیزی که به واسطه آن چیزی از محسوسات به عنوان حقیقت ثانی آشکار می ‌شوند تعمیم پیدا می ‌کند. پس هر کدام از حواس، نور یا دارای نور به شمار می ‌آیند. عقل نیز برای غیرمحسوسات نور شمرده می ‌شود چون به واسطه آن معقولات آشکار می‌ شود.

از آنجا که وجود شیء خود را برای غیرش آشکار می ‌کند، مصداق تام نور است، و از آن حیث که خداوند متعال اشیاء ممکن الوجود را خلق کرده است او مصداق کامل و تمام نور است. بنابراین خداوند سبحان نوری است که آسمان‌ ها و زمین را روشن کرده است. مطلب کامل در این زمینه مجال دیگری می ‌طلبد.

----------------------------------------------------------------

1. «خدا نور (وجودبخش) آسمان ها و زمين است»؛ نور (24): 35.

موارد مرتبط منظور از امانت در سوره احزاب چیست و چرا كوه‌ ها و زمين اين امانت را نپذيرفتند؟ آیا منظور از اعراب در سوره توبه، بيابان ‌نشينان هستند؟ منظور از صهر در آیه «وَهُوَ الَّذِى خَلَقَ مِنَ الْمَاءِ بَشَراً فَجَعَلَهُ نَسَباً وَ صِهْراً» چیست؟ منظور از روح خدا و دميدن آن، در سوره حجر چیست؟ تفسیر آیه شریفه: «وَكَانَ عَرْشُهُ عَلَى الْمَاءِ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلا» چیست؟ معنا و مقصود اين فرموده خداوند در آیه: «فَكَانَ قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَى» چیست؟ مقصود از «طوى» در آیه «فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ إِنَّكَ بالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوىً» چیست؟ مقصود آيه 45 سوره فرقان از «مد الظل»، گستراندن سايه، چیست؟ فرق استغفار و توبه در آیه «وَ أَنِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ» چیست؟ منظور از «خير الماكرين» در آیه «وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللهُ وَاللهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ» چیست؟
نظر شما :
captcha