عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18323-1949     

آیا آیه تطهیر علاوه بر عصمت چهارده معصوم شامل طهارت مادی آنان نیز می ‌شود؟

استفتاء:

آیا آیه تطهیر علاوه بر دلالت بر عصمت چهارده معصوم (ع) شامل طهارت مادی آنان نیز می ‌شود؟

جواب:

باسمه جلّت اسمائه؛ تطهیر عبارت است از تجهیز شدن به ادراک اعتقادی و عملی حقیقت. به عبارت دیگر تطهیر عبارت است از برطرف نمودن هر هیأت خبیثی در نفس که از حقیقت اعتقاد و عمل رد شده است. بنابراین عصمت صورتی علمی و نفسانی است که انسان را از اعتقاد باطل و عمل بد باز می ‌دارد. در نتیجه معنای آیه کریمه که چندین مفسر به آن تصریح کرده‌ اند این است که اراده مستمر خداوند متعال بر آن است که که با بردن اعتقاد باطل و اثر عمل بد و برطرف نمودن اثر آن از شما موهبت عصمت را به شما اهل بیت (ع) اختصاص دهد؛ و این معنای عصمت و طهارت است.

موارد مرتبط آیا آيه «وَلاَ تُلْقُوا بأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَة» شامل امام حسین (ع) نیز می شود؟ كدام يك از آيات كلام الله مجيد بر عصمت ائمه اثنى عشريه صراحت يا دلالت دارد؟ چگونه می توان نظریه تطهیر را فقط بر یک عده از مردم منطبق دانست؟ منظور از (رجس) در آیه تطهیر چیست؟ حضرت زهرا (علیهاالسلام) در آیه تطهیر عصمت پيامبر (ص) نهى پيامبر (ص) از اندوه و عصمت او عصمت انبیا برترى پيامبران بر هم و يكسان بودن آنان چرا بسمله با حرف «باء» شروع می‌شود؟و چرا سوره‌های قرآن با آن آغاز می‌گردد؟
نظر شما :
captcha