عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18323-1944     

حضرت زهرا (علیهاالسلام) در آیه تطهیر

استفتاء:

اهل سنت می‌ گویند: نظر به اینکه در آیات قبل و بعد از آیه تطهیر درباره زنان پیامبر (صلى الله عليه وآله) صحبت می‌ کند، منظور از (اهل) در آیه تطهیر زنان پیامبر (صلى الله عليه وآله) هستند. پس چطور می ‌گویید که منظور از (اهل) علی (علیه ‌السلام) و فاطمه (علیهاالسلام) و حسن و حسین (علیهماالسلام) هستند؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ خطاب‌ هایی که قبل از این آیه آمده است خطاب به زنان پیامبر (صلى الله عليه وآله) است، و تغییر خطاب در عبارت «عنکم» به جای «عنکن» قوی ‌ترین دلیل است که منظور از (اهل) زنان پیامبر (صلى الله عليه وآله) نیست. به طور کلی، اختلاف سیاق آیه تطهیر درباره آیات قبل و بعد شاهد بر این است که زنان پیامبر (صلى الله عليه وآله) مد نظر نیستند.

ده‌ ها حدیث معتبر از طریق اهل سنت به طرق فراوان ـ نزدیک به چهل طریق ـ از ام سلمه، عایشه، ابوسعید خدری، ابن عباس، عبدالله بن جعفر و سایرین روایت شده است، و همه آن ها دلالت می ‌کنند که نزول آیه تطهیر درباره این پنج نفر است. این مطلب، به علاوه اختلاف سیاقی، برای اثبات مطلوب کفایت می ‌کند.

موارد مرتبط امتياز قرآن حضرت امير (ع)، به اشتمال آن در تفسير و تأويل و شأن نزول مى باشد. آیا آیه تطهیر علاوه بر عصمت چهارده معصوم شامل طهارت مادی آنان نیز می ‌شود؟ چگونه می توان نظریه تطهیر را فقط بر یک عده از مردم منطبق دانست؟ منظور از (رجس) در آیه تطهیر چیست؟ مقام سيادت و سرورى حضرت مريم و حضرت زهرا (عليهما السلام) سالار بانوان گيتى حضرت مريم است يا حضرت زهرا (عليها السلام) منظور از گفته حضرت موسى (ع) در آيه «رَبِّ إِنِّى ظَلَمْتُ نَفْسِى فَاغْفِرْ لِى» طلب غذا توسط حضرت خضر و حضرت موسى (علیه السلام) از مردم نسبت دادن كارهاى حضرت خضر (علیه السلام) به خود و خدا قصد حضرت يوسف (علیه السلام) و زليخا
نظر شما :
captcha