عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18323-1724     

محل اخذ تربت سيدالشهداء(ع) كه براى استشفاء، جايز الاكل است کجاست؟

استفتاء:

الف: محل اخذ تربت سيدالشهداء ارواحنا فداه كه جايز الاكل است براى استشفاء، و حرمت تنجيس دارد و سجده بر آن فضيلت دارد و براى تبرك مولود و همراه ميت و مسافر و دفع خطر... استفاده مى شود، كجاست؟ آيا شامل غبار روى ضريح مقدس مى شود؟ 

ب: آيا خاكى كه از اطراف حرم مطهر سيدالشهداء (عليه السلام) جمع آورى مى شود به سبب جاروب كردن حكم تربت قبر مطهر را دارد؟

ج: اگر خاكى ريخته شود در اطراف قبر مطهر و جمع آورى شود آيا حكم تربت دارد و صدق تربت بر آن مى كند و احكام مطلق تربت بر آن جارى مى گردد؟ و رواياتى كه يك ميل تا ده ميل اطراف قبر مطهر را جزء تربت امام حسين شمرده است آيا شامل تمام احكام تربت مى شود يا نه؟

د: مهر و تسبيح كربلا كه در بازار رايج است با علم به اين كه از كنار قبر مطهر نيست يا با شك در آن، واجب الاحترام است؟ و احكام تربت سيدالشهداء را دارد يا نه؟ لطفاً احكام مزبوره را مفصّلا مرقوم فرمائيد لكثرة الابتلا و الاحتياج و لكم الاجر و السلام.

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ الف: تربتى كه جائز است خوردن آن براى استشفاء و مقيد است به آنكه زايد بر قدر حمصه نباشد آن است كه از قبر و مجاور آن عرفاً باشد و محتمل است تا هفتاد ذراع - و اما آنچه در روايات تحديد شده بسبعين ذراع - و سبعين باعا فى سبعين باع - يا به ميل - و يا چهار ميل- و در بعضى كتب فقهاء: روى اربعة فراسخ و روى ثمانيه، چنين روايتى ديده نشده و آن رواياتى كه اشاره شد، همه اش ضعيف السند است به آن ها جواز اكل ثابت نمى شود.

ب: مقدار خاكى كه با جاروب جمع مى شود، ظاهراً حكم تربت ندارد.

ج: چنانچه آن خاك ها كم شود و خاك ديگرى بريزند بايد مدت زمانى بگذرد كه تربت قبر الحسين (عليه السلام) يا طين الحائر ـ بر آن عرفاً صدق كند.

د: اما مهر و تسبيح كربلا كه رايج است ظاهراً از هر كجاى قبر و اطراف آن تا چهار ميل فضيلتى كه در روايات ذكر شده را دارد.

موارد مرتبط آيا جهاد براى دفع كفار بر زنان هم واجب است؟ آیا خدا زن را براى خانه آفريده است که نمی تواند قاضی و مرجع شود؟ آیا خواندن نماز ميت باعث رسيدن به قرب الهى براى ميت مى شود؟ آيا استخاره بيش از يك بار، براى يك موضوع جايز است؟
نظر شما :
captcha