عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-1702     

طرز برخورد شیعه با سنی چگونه باید باشد؟

استفتاء:

طرز برخورد شیعه با سنی چگونه باید باشد؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ من به آیات قرآن کریم اشاره می کنم و می گویم شیعیان باید چنین عمل کنند.

خداوند در سوره آل عمران آیه 103 می فرمایند:

«وَاعْتَصِمُواْ بحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْكُرُواْ نِعْمَةَ اللّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَاء فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبكُمْ فَأَصْبَحْتُم بنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنتُمْ عَلَىَ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَكُم مِّنْهَا كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ»

و همگى به ريسمان خدا چنگ زنيد، و پراكنده نشويد و نعمت خدا را بر خود ياد كنيد: آن گاه كه دشمنان [يكديگر] بوديد، پس ميان دل هاى شما الفت انداخت، تا به لطف او برادران هم شديد و بر كنار پرتگاه آتش بوديد كه شما را از آن رهانيد. اين گونه، خداوند نشانه‏ هاى خود را براى شما روشن مى ‏كند، باشد كه شما راه يابيد.

همچنین در سوره انفال آیه 46 می فرمایند:

«وَأَطِيعُواْ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَلاَ تَنَازَعُواْ فَتَفْشَلُواْ وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ وَاصْبرُواْ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابرِينَ»

و از خدا و پيامبرش اطاعت كنيد و با هم نزاع مكنيد كه سُست شويد و مهابت شما از بين برود، و صبر كنيد كه خدا با شكيبايان است.

و نیز در سوره انعام آیه 159 آمده:

«إِنَّ الَّذِينَ فَرَّقُواْ دِينَهُمْ وَكَانُواْ شِيَعًا لَّسْتَ مِنْهُمْ فِي شَيْءٍ إِنَّمَا أَمْرُهُمْ إِلَى اللّهِ ثُمَّ يُنَبِّئُهُم بمَا كَانُواْ يَفْعَلُونَ»

كسانى كه دين خود را پراكنده ساختند و فرقه فرقه شدند، تو هيچ گونه مسئول ايشان نيستى، كارشان فقط با خداست. آن گاه به آنچه انجام مى ‏دادند آگاهشان خواهد كرد.

و بسیاری آیات و روایات متواتر که مسلمانان را به اتحاد و اتفاق دعوت می کنند وجود دارد که از طریق قاعده تقیه مداراتی قابل تفسیر و پذیرش است.

موارد مرتبط عواقب اخروی خودكشي و ميزان شدت عقاب آن چگونه است؟ فردی که از دیگران حلالیت می طلبد در صورت حلال نکردن آن ها چه باید بکند؟ چگونه ترك گناه كنیم؟ آیا دستور اخلاقى خاصى وجود دارد؟ گناه شرابخوار و یا زناکار با توبه بخشیده می شود یا اینکه حتماً باید حد اجرا شود؟ کسی که شاهد وقوع جرم بوده موظف به معرفی مجرم به مراجع کیفری میباشد؟ آیا امر به معروف و نهی از منکر جوانان با استفاده از قوای قهریه به صلاح می باشد؟ در راه تزکیه نفس چگونه باشیم تا مشاهده خوشگذرانی دیگران ما را ناامید نکند؟ وظیفه ما در برخورد با مبلغان ارمنی چیست؟ آیا مرد باید زنش را که با آرایش بیرون می رود و به حرف او توجه ندارد طلاق دهد؟ چه اذکاری برای عرفان و سیر و سلوک، معتبر می باشد؟
نظر شما :
captcha