عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-1686     

آیا اقدام به بچه دار شدن در شرایط و اوضاع بد مالی گناه است؟

استفتاء:

الف) فردی که از لحاظ مالی در تنگنا قرار دارد و بیم آن دارد که از عهده مخارج سنگین مربوط به مراقبت های قبل و بعد از تولد کودک و نیز مخارج خوراک و پوشاک و ... برنیاید با توجه به افزایش قیمت ها و نیازهای کودکان در دوران حاضر اگر اقدام به بچه دار شدن کند گناهی مرتکب شده است یا خیر؟

ب) اگر والدین به خاطر کسب روزی نتوانند آنچنان که شایسته است کودک را تربیت کنند و نهایتاً این کودک به راه های خلاف سوق پیدا کند، آیا مرتکب گناه شده اند؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ الف) همانطور که در قرآن آمده است خداوند رازق و روزی دهنده است پس به خداوند توکل کنید و از مشکلات نترسید که ان شاء الله خداوند روزی اولاد را می رساند.

ب) لایکلف الله نفسا الا وسعها؛ والدین، وظیفه بر تربیت کودک دارند ولی در حد قدرت.

موارد مرتبط آیا عاق والدين در مورد انجام کارهایی که خلاف شرع نیست نافذ است؟ آيا با توبه از گناهان، دیگر عقوبت اخروی نمی شويم يا فقط تخفيف داده می شود؟ اگر به قصد انتقاص، عيب غير مستور مؤمن در غياب او گفته شود، آیا گناه است؟ عواقب اخروی خودكشي و ميزان شدت عقاب آن چگونه است؟ آیا غيبت رشوه خوار و ربا خوار جايز است؟ كاسبی كه نمی خواهد جنسی را به مشتری بدهد اگر بگويد ندارم، جايز است؟ آیا نقل افشاگری روزنامه ها در مورد اشخاص در صورت صحیح نبودن آنها جایز است؟ آیا فردى که در محافل به بزرگان دين و مراجع ناسزا بگويد، متجاهر به فسق است؟ چگونه ترك گناه كنیم؟ آیا دستور اخلاقى خاصى وجود دارد؟ گناه شرابخوار و یا زناکار با توبه بخشیده می شود یا اینکه حتماً باید حد اجرا شود؟
نظر شما :
captcha