عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-1675     

ممکن است کسی بر قلب انسان طوری تسلط یابد که مانع از انجام کار خیر شود؟

استفتاء:

آیا ممکن است کسی بر انسان تسلط یابد؟ هر وقت می خواهم کار خیری انجام دهم انگار کسی نمی گذارد و هیچ گونه نایی برای انجام آن ندارم نمی دانم چه کنم انگار قلبم حجاب سنگینی دارد.

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ هیچ کس غیر از خدا بر قلب شما تسلط ندارد، بلی بعضی معاصی موجب این احساس می شود اگر مبتلا به این نوع گناهان شده اید حتما اول توبه کنید و بعد تصمیم بگیرید که با توکل به خدا به این خیالات ترتیب اثر ندهید.

موارد مرتبط اگر كسى هنگام انجام معصيت قصد توبه داشته باشد، آيا به توبه ضرر مى رساند؟ آیا عاق والدين در مورد انجام کارهایی که خلاف شرع نیست نافذ است؟ آيا با توبه از گناهان، دیگر عقوبت اخروی نمی شويم يا فقط تخفيف داده می شود؟ آيا امر و نهی پدر و مادر در امور غير واجب باعث ايجاد حكم ثانوی می شود؟ شخصی که از زندگی ناامید و به فکر خودکشی است چکار کند تا اصلاح شود؟ گناه شرابخوار و یا زناکار با توبه بخشیده می شود یا اینکه حتماً باید حد اجرا شود؟ برای ایمن بودن از شر انسان های بد و شرور چه دعایی بخوانیم؟ آیا صحبت کردن درباره اشتباهات مسئولین كشور غیبت محسوب می شود؟ مردی در طول روز نتوانسته کار خیری انجام دهد چه کند تا به او ثواب زیادی برسد؟ حکم توبه در صورتی که شیرینی گناه در وجود انسان از بین نرفته باشد چیست؟
نظر شما :
captcha