عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18323-1594     

صفات پیامبر اکرم (ص) در قرآن مجید کدامند؟ و چرا خداوند متعال او را محمد نامید؟

استفتاء:

صفات پیامبر اکرم (ص) در قرآن مجید کدامند؟ و چرا خداوند متعال او را محمد نامید؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه; بیان صفات پیامبر در قرآن، در این مختصر نمی گنجد ولی به یک آیه اکتفا می کنیم: خداوند متعال می فرماید:" وَإِنَّكَ لَعَلَى خُلُق عَظِيم‌ "  نام او که محمد است در لغت عربی به کسی گفته می شود که دارای مَحامِد باشد، مَحامِد جمع مَحمَده است و محمده یعنی کار ستایش برانگیز و محمَّد به معنای ستوده و پسندیده چون که دارای صفات نیکو و ستودنی است. در گفتار و کردار و وجود مبارکش چیزی نبود جز آن که ستودنی و ستایش بر انگیز بود به گونه ای که در هیچ کردار و گفتاری نمی توان او را مذمت و سرزنش کرد.

موارد مرتبط آیا پيكر مقدس ائمه (ع) در قبر است یا در عرش اعلاى خداوند می باشد؟ اهل بيت (عليهم السلام) خلفاى خداوند در زمين خداوند، تشريع كننده واقعى ولايت تكوينى نشأت گرفته از ولايت خداوند انتخاب امام از جانب خداوند آیا پیامبر (ص) نیز مانند حضرت ابراهیم دو مقام نبوت و امامت را بدست آورد؟ چرا حضرت محمد (ص) بر تمامی پیامبران و رسولان فضیلت و برتری داشته است؟ چرا پیامبر با ابوبکر و عمر وصلت کرد در حالیکه میدانست پس از فوتش چه میکنند؟ چرا پیامبر (ص) با وجود داشتن علم غیب، عایشه را به همسری گرفت؟ آیا منظور از تعبیر «حقیقت محمدیه» غیر از وجود محمدی است؟
نظر شما :
captcha