عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-1410     

الزام به استفاده از نرم افزارها، مجوز استفاده مجانی نیست.

استفتاء:

یكی از مباحثی كه همواره در مورد نرم افزار مطرح است رعایت حق قانونی مؤلف آن است. بنده دسته بندی زیر را در مورد استفاده از آن ها برای خودم انجام داده ام. در صورت امکان نظر خود را در مورد این دسته بندی اعلام فرمایید.

الف: نرم افزار هایی كه به هر دلیلی به ما فروخته نمی شوند و نماینده یا نمایندگان قابل دسترس نیز ندارند، و جایگزینی برای آن ها وجود ندارد در صورت لزوم می توان از آن ها استفاده نمود.

ب: نرم افزارهایی كه در ایران نمایندگی دارند و می توان نرم افزار را از طریق آن ها تهیه نمود ، استفاده از آن ها بدون گرفتن اجازه از صاحب و یا نمایندگان صحیح نمی باشد و بهتر است خرید قانونی انجام گردد.

ج: نرم افزارها و یا تولیدهای ایرانی كه در داخل كشور به هر ترتیبی تولید و منتشر می شود. اینگونه نرم افزار ها بدون توجه به اینكه آیا هنگام تولید دارای مجوز از ابزارهای تشكیل دهنده بوده اند و یا خیر، هنگام نیاز باید خریداری گردیده و صاحبان آنها مورد حمایت قرار گیرند.

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ الف: صاحب نرم افزار حق دارد و تصرف در نرم افزار او بدون رضایتش جایز نیست، الزام به استفاده، مجوز استفاده مجانی نیست.

ب: در مورد دوم نه اینکه بهتر است بلکه لازم است خرید قانونی انجام گیرد.

ج: در مورد سوم حرفتان صحیح است.

خلاصه آنکه کسی که اثری را تألیف می کند محصول زحمت و کار او است و تنها او مالک کار است و حق دارد دیگران را از تصرف در آن منع کند و تصرف در آن عبارت است از تکثیر نسخه و در صورت منع، تصرف در آن جایز نیست.

موارد مرتبط حکم استفاده از مطالب و اخبار يك سايت يا خبرگزارى بدون ذكر منبع خبر چیست؟ شرکت ایرانی برنامه کامپیوتری را بدون مجوز کپی کند و بفروشد چه حکمی دارد؟ افراد می توانند اجازه دهند در صورت مرگ مغزی از اعضای بدنشان استفاده شود؟ آیا استفاده از بانک اسپرم برای باردار کردن زن مسلمان جایز است؟ آیا استفاده از دستگاه توان بخشی جنسی مجاز می باشد؟ حکم استفاده از شکلات هایی که حاوی الکل می باشند چیست؟ آیا جایز است که از برق محل کار برای شارژ موبایل استفاده کرد؟ آیا استفاده از روکش طلای دندان برای مردان اشکال دارد؟ استفاده از روش های علمی برای تعیین جنسیت جنین چه حکمی دارد؟ آیا استفاده از الكل در داروها مجاز است؟
نظر شما :
captcha