عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-1371     

آیا استفاده از ترجمه کتب خارجی بدون مجوز از ناشر خارجی کتب جایز است؟

استفتاء:

با توجه به این که در قانون کپی رایت چاپ ترجمه کتاب هم بدون مجوز ممنوع است آیا استفاده از کتاب هایی که نویسنده و ناشر آن ها خارجی بوده و در ایران ترجمه و با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد چاپ می شود در صورتی که بدانیم از ناشر خارجی مجوز ندارند جایز است؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ با این خصوصیات که نوشته اید چاپ و نشر کتب بدون مجوز جایز نیست اما استفاده و مطالعه افراد از کتب چاپ شده ایرادی ندارد.

موارد مرتبط آیا جایز است زوجين نطفه خود را در رحم زن ديگری مثلاً خاله زوج پرورش دهند؟ حکم استفاده از مطالب و اخبار يك سايت يا خبرگزارى بدون ذكر منبع خبر چیست؟ شرکت ایرانی برنامه کامپیوتری را بدون مجوز کپی کند و بفروشد چه حکمی دارد؟ الزام به استفاده از نرم افزارها، مجوز استفاده مجانی نیست. بهره مندی از ارث و ... برای طفلی که حاصل از لقاح مصنوعی است چگونه است؟ افراد می توانند اجازه دهند در صورت مرگ مغزی از اعضای بدنشان استفاده شود؟ آیا استفاده از بانک اسپرم برای باردار کردن زن مسلمان جایز است؟ آیا استفاده از دستگاه توان بخشی جنسی مجاز می باشد؟ آیا خرید از فروشگاه ها و رستوران هایی از قبیل مك دونالد جایز است؟ آیا دخالت مسلمانان در پرورش خوک جهت صادرات و اشتغال جایز است؟
نظر شما :
captcha