عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-1068     

به كمك مالى که والدین به فرزند دانشجوی خود می دهند خمس تعلق مى گيرد؟

استفتاء:

من دانشجو هستم و هزينه ام را والدينم مى دهند، آيا بر اين كمك مالى خمس و زكات تعلق مى گيرد؟ اگر مى گيرد چطور؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ آن مقدارى كه خرج مى كنيد براى خوراك و پوشاك و مخارج تحصيل و هرچه در زندگى حتى مسافرت و مهمانى و كمك به مستمندان خمس به آنها تعلق نمى گيرد و اگر بعد از يك سال پولى باقى ماند يك پنجم آن را به عنوان خمس بايد بپردازيد; به اين پول ها زكات اصلا تعلق نمى گيرد.

موارد مرتبط آیا به ملکی که به منظور انباری خریداری شده خمس تعلق می گیرد؟ در صورت تزاحم، خرید خانه برای فرزند مقدم است یا پرداخت خمس؟ آیا به پولی که به کسی قرض داده می شود خمس تعلق می گیرد؟ آیا به قبری که خمس آن یکبار پرداخت شده در سالهای بعد خمس تعلق می گیرد؟ برای اینکه خمس به منفعتى در مال تعلق نگيرد،آیا می توان طلا براى همسر خريد؟ مالى كه خمسش داده شود تا آخر خمس به آن تعلق نمى گيرد. اگر در تمام سال از وسائل منزل استفاده نشود به آن ها خمس تعلق مى گيرد. به پول رهن خانه که حاصل از درآمد زن است و به شوهر داده خمس تعلق میگیرد؟ به اصل پولى كه بابت رهن داده شده، به دهنده و گيرنده، خمس تعلق مى گيرد؟ آيا به پول جایزه خمس تعلق مى گيرد؟
نظر شما :
captcha