عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-2029     

در صورت تزاحم، خرید خانه برای فرزند مقدم است یا پرداخت خمس؟

استفتاء:

شخصى مبلغى سهم امام (عليه السلام) و سهم سادات بدهكار مى باشد و مى خواهد براى پسرش خانه بخرد ـ اگر خانه بخرد توان پرداخت خمس را ندارد ـ در صورت تزاحم كدام مقدم است؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ پرداخت خمس واجب است قهراً مقدم است ولى مى تواند خمس را دستگردان كند و تدريجاً پرداخت نمايد و خانه را بخرد.

موارد مرتبط آیا به ملکی که به منظور انباری خریداری شده خمس تعلق می گیرد؟ آیا به قبری که خمس آن یکبار پرداخت شده در سالهای بعد خمس تعلق می گیرد؟ برای اینکه خمس به منفعتى در مال تعلق نگيرد،آیا می توان طلا براى همسر خريد؟ به كمك مالى که والدین به فرزند دانشجوی خود می دهند خمس تعلق مى گيرد؟ اگر قيمت مسكن از بالاترين نرخ خود از زمان ساخت كاهش يابد حکم خمس؟ به پول رهن خانه که حاصل از درآمد زن است و به شوهر داده خمس تعلق میگیرد؟ با هر بار افزايش قيمت ملک ، خمس افزوده شده را بايد پرداخت. آیا می توان سالها پس از خریداری زمین با مال غیر مخمس، خمس آن را یکباره داد؟ آيا از پول خمس مى توان سهم مستمندان را شخصا پرداخت نمود؟ به پولى که براى خريد خانه پس انداز شده است خمس تعلق می گیرد يا خير؟
نظر شما :
captcha