عربی
بروزرسانی: ۱۳۹۹ شنبه ۳ آبان
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18334-891     

سایر زیارت نامه ها

تفسير جمله «يا وارث آدم صفوة الله»

سوال1: در زيارت وارث آمده است: «سلام بر تو اى وارث برگزيده خدا آدم، سلام بر تو اى وارث پيامبر خدا نوح، سلام بر تو اى وارث ابراهيم خليل الله»(1)، پرسش من اين است كه: حال كه همه فضائل انبياء(عليهم السلام)از سوى رسول اعظم(صلى الله عليه وآله وسلم) و اهل بيت وى(عليهم السلام) به آنها افاضه شده است، پس چگونه مى توان سيدالشهدا(عليه السلام) را وارث آدم، نوح و ابراهيم(عليهم السلام)دانست؟ از اين گذشته، نور امام حسين (عليه السلام) پيش از انبياى گذشته(عليهم السلام)آفريده شده است، پس چگونه مى تواند وارث آنان باشد و حال آنكه خلقت وى پيش از آنان، صورت پذيرفته است؟
پاسخ: باسمه جلت اسمائه؛ وراثت، گاه به معناى انتقال و گاه به معناى همانندى است، به عنوان مثال اگر عالِمى فوت كند و شخصيتى همانند او در علم و پرهيزگارى وجود داشته باشد مى گويند: وى وارث آن عالم است، سيد الشهدا(عليه السلام) نه به معناى نخست كه به معناى دوم، وارث انبيا(عليهم السلام)است و هيچ ايرادى متوجه اين امر نيست.

تفاوت موجود ميان دو واژه «اجسام» و «اجساد»

سوال2: در برخى زيارت نامه هاى امام حسين(عليه السلام) آمده است: «صلوات خدا بر شما، روحها، اجساد، شاهد، غايب، ظاهر و باطن شما باد»(2)، مى خواهم تفاوت موجود ميان دو واژه «اجسام» و «اجساد» را بدانم; آيا اين دو يك معنا دارند يا اينكه معناى آنها متفاوت است؟
پاسخ: باسمه جلت اسمائه؛ جسد هم براى دلالت بر مفهوم بدن بكار مى رود و هم براى دلالت بر مفهوم «خون»; جسم نيز هم وجود مادى را در بر مى گيرد و هم وجود نورى و مثالى، بنابر اين احتمال مى رود كه مراد از اجساد، خون و مراد از اجسام، بدن باشد، اين احتمال هم وجود دارد كه اجساد به معناى بدنهاى مادى و اجسام به معناى اجسام نورى يا مثالى باشد، به هر حال چه احتمال نخست، صحيح باشد و چه احتمال دوم، قدر مسلّم آن است كه هر دو معنا، شايستگى سلام و تحيت را دارند.

ضَمَّنَ الأرضَ وَ مَن عَلَيها دَمَك و نارَكَ

سوال3: ابن قولويه قمى در كتاب «كامل الزيارات» زيارت نامه اى را از قول امام صادق (عليه السلام)براى زيارت امام حسين(عليه السلام)نقل كرده است، امام صادق(عليه السلام) در اين زيارت نامه، جدش امام حسين(عليه السلام) را چنين مخاطب خود قرار مى دهد كه: «خداوند، زمين و مردمان آن را مسؤول خون و انتقام تو قرار داد»(3) معناى اين بخش از زيارت نامه مذكور و به خصوص عبارت «ضَمَّنَ الأرضَ وَ مَن عَلَيها» چيست؟ «دَم»(4) و «ثأر»(5) به چه معنا هستند و آيا معناى واحدى ندارند؟ وانگهى مگر آن خون پاك را به آسمان نبردند و به عرش، نچسباندند؟ بنابر اين ذره اى از خون حسين(عليه السلام)بر زمين باقى نماند پس چگونه اين خون «ضُمِّنَ فى الأَرض»(6) است؟
پاسخ: باسمه جلت اسمائه؛ به نظر مى رسد كه مراد از «ضَمَّنَ» اين است كه خداوند همه انسانها را مسؤول و عامل جنايت قتل حسين(عليه السلام)مى داند، مى گويند: ضَمَّنَ فُلانٌ فُلاناً قيمَةَ مالِه الّذى أتلَفَهُ(7)، يعنى جبران ارزش مال خود را بر عهده او گذاشت، حرف واو در عبارت «وَ ثأرِكَ» عطف تفسيرى بوده و تنها و تنها براى توضيح مطلب، آورده شده است.

ذكر سندى معتبر براى زيارت ناحيه

سوال4: آيا زيارت ناحيه از سند خاصى بهره مى برد؟ آيا سند آن معتبر است؟ و در صورت عدم برخوردارى از يك سند خاص، آيا مضمون آن صحيح و ثابت شده است؟
پاسخ: باسمه جلت اسمائه؛ واژه زيارت ناحيه براى دو نوع زيارت به كار مى رود:
1. زيارت امام حسين(عليه السلام) كه در كتاب « المزار الكبير » از بزرگترين كتابهاى معتبر زيارت آمده و بى ترديد از زياراتى است كه از معصومين(عليهم السلام)، نقل شده و توسط علماى بزرگ شيعه، ثبت شده است. هر چند برخى عبارات اين زيارت، مورد انتقاد قرار گرفته است اما در اعتبار و انتساب آن به معصومين(عليهم السلام)، ترديدى وجود ندارد زيرا به تصريح صاحب كتاب «المزار الكبير»، اين زيارت از جمله زياراتى است كه امام عصر(عليه السلام) آن را به يكى از نوّاب اربعه تعليم داده است.
2. زيارت شهداى كربلا كه آن هم از زيارت نامه هاى معتبر است تا جايى كه برخى علماى رجال از اين زيارت نامه براى تأييد نام اصحاب حسين(عليه السلام) در روز عاشورا استفاده مى كنند و ذكر نام، ستايش و درود بر آنان از سوى امام عصر(عليه السلام) را بهترين نشانه تأييد آن مى دانند.

زيارت امام حسين(ع) از جمله عوامل آمرزش گناه

سوال5: آيا زيارت امام حسين(عليه السلام) موجب آمرزش همه گناهان مى شود؟
پاسخ: باسمه جلت اسمائه؛ در روايات متعدد مى خوانيم كه زيارت امام حسين(عليه السلام) از جمله عوامل آمرزش گناه محسوب مى شود اما اين امر نه به صورت عليت تامّه، كه به صورت اقتضايى است و اين بدان معناست كه تأثيرگذارى زيارت امام حسين(عليه السلام) در گرو تحقق شرايط و عدم وجود موانع مى باشد; درست همانند آتش كه ذاتاً سوزاننده است اما تنها در صورتى تأثيرگذارى خود را اعمال مى كند كه شرايطى همچون نزديك شدن يك جسم خاص به آن، حاصل شود و موانعى چون رطوبت و مانند آن در كار نباشد.

برترين زيارت نامه براى امام حسين(ع)

سوال6: برترين زيارت نامه براى زيارت امام حسين(عليه السلام) چيست؟
پاسخ: باسمه جلت اسمائه؛ ترجيح زيارت نامه اى بر زيارت نامه ديگر، بسيار دشوار مى نمايد اما بر اساس دلايل موجود، زيارت عاشورا را بهترين زيارت نامه دانسته اند. تأثير آن از حج مستحب، بيشتر است.

برترى زيارت امام رضا(ع) بر زيارت امام حسين(ع)

سوال7: زيارت امام حسين(عليه السلام) بهتر است يا زيارت امام رضا(عليه السلام)؟
پاسخ: باسمه جلت اسمائه؛ رواياتى كه زيارت امام رضا(عليه السلام) را برتر از زيارت امام حسين(عليه السلام)مى دانند علت آن را هم مورد اشاره قرار داده اند و از آنها چنين بر مى آيد كه اين برترى، مطلق نيست بلكه مربوط به زمان هاى گذشته مى شود كه مردم به خاطر مسائل امنيتى، كمتر به زيارت امام رضا(عليه السلام)مى رفتند و تمايلى به زيارت ايشان نداشتند.
براى اثبات اين موضوع، به روايت معتبرى از على بن مهزيار اشاره مى كنيم و آن اينكه: به امام جواد(عليه السلام)عرض كردم: فدايت شوم، زيارت امام رضا(عليه السلام) بهتر است يا زيارت ابا عبدالله الحسين(عليه السلام)؟
فرمود: زيارت پدرم، برتر است زيرا همه مردم به زيارت اباعبدالله مى روند اما جز خواص شيعه، كسى به زيارت پدرم نمى رود.»(8)
عبدالعظيم حسنى نيز در روايتى معتبر مى گويد: «به امام جواد(عليه السلام)عرض كردم: نمى دانم به زيارت قبر اباعبدالله(عليه السلام)بروم يا به زيارت پدر شما(عليه السلام)، چه مى فرماييد؟
فرمود: همانجا بايست، آنگاه در حالى كه اشك بر گونه هايش جارى بود وارد شد و فرمود: زائران قبر اباعبدالله(عليه السلام) فراوان هستند اما زائران قبر پدرم در طوس اندك هستند.»(9)

------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. السَّلامُ عَلَيكَ يا وارِثَ آدَمَ صَفوَةِ اللهِ، السَّلامُ عَلَيكَ يا وارِثَ نوح نَبى اللهِ، السَّلامُ عَلَيكَ يا وارثَ إبراهيمَ خَليلِ اللهِ; كامل الزيارات، ص 205 - 228 - 288 - 311.
2. صَلَواتُ اللهِ عَلَيكُم وَ عَلَى أَرواحِكُم وَ عَلَى أَجسادِكُم وَ عَلَى اَجسامِكُم وَ عَلَى شاهِدِكُم وَ عَلَى غائِبِكُم وَ عَلَى ظاهِرِكُم و عَلَى باطِنِكُم. مدرك: مصباح المُتَهَجِّد، ج 1، ص 721.
3. ضَمَّنَ الأَرضَ وَ مَن عَلَيها دَمَكَ وَ ثَأرَكَ. كامل الزيارات، ص 216.
4. خون.
5. خون.
6. در زمين، گنجانده شد. فعل «ضَمَّنَ» چند معنا دارد كه پرسش كننده، معناى«گنجاندن» را از آن برداشت كرده است.
7. شخصى مال شخصى ديگر را تلف كرد و به همين خاطر آن شخص، جبران ارزش مال خود را بر عهده او گذاشت.
8. الكافى: 584: 4، الحديث 1. كامل الزيارات: 510، باب 101، 11. عيون أخبار رضا(عليه السلام): 265 / 2، الحديث 26. من لا يحضره الفقيه: 582: 2، الحديث 3183. تهذيب الأحكام: 84: 6.، الحديث 1. مصباح الزائر: 388. روضة المتّقين: 391: 5. وسائل الشيعة: 562: 14، الحديث 1. بحار الأنوار: 38: 99، الحديث 34 و: 39، الحديث 35. مرآة العقول: 311: 18. ملاذ الأخيار: 216: 9. موسوعة زيارات المعصومين(عليهم السلام): 111: 4، الحديث 34.
9. عيون آخبار الرضا(عليه السلام): 259: 2، الحديث 2. وسائل الشيعة 563: 14، الحديث 3. بحار الأنوار: 37: 99، الحديث 26. موسوعة زيارات المعصومين(عليهم السلام): 110: 4، الحديث 33.
موارد مرتبط زیارت عاشورا شبهات پیرامون زیارت عاشورا زیارت نامه های امام حسین(ع) برنامه حكومت اسلامى (قسمت اول) برنامه حكومت اسلامى (قسمت دوم)
نظر شما :
captcha